Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 15 juli 2019

Inte visste väl jag att det skulle bli...


Visst är det väl märkligt att hur man än gör så har man alltid någon ovän stående i hörnen och bara väntar på att få sätta huggtänderna i en?
Ni kanske inte känner till det? Men det kan bero på att Ni och jag inte umgås i samma kretsar?
Själv har jag försökt under mitt långa liv att tala med såväl kreti som pleti!

Men det har aldrig fungerat!
Varför undrar ni säkert?
Jag skall förklara det här.

Kreti är en sorts människor som alltid vill hålla sig framme och ta från den rikes bord men aldrig ge något tillbaka.
Det stötte jag på igår på Ölandet.
Jag som precis hoppat upp på Tunas Idol, ja min häst för er som känner mig, och satt mig så elegant tillrätta. Då ropades det i högtalaren att :ta bort kvinnan med hästen, hon kan utgör en säkerhetsrisk för Familjen Dottaberne.
Vafalls?
Skulle JAG som en av de närmaste till familjen utan att för den skull vare sig vara uppväxt i Hälsingland eller i Ockelbo utgöra en risk?

Nu skulle jag inte få rida med  in till Holmborg. Jag som har betalt kalaset!!!!!
Utan mina stora inkomster skulle det aldrig ha råd med att ges så mycket i Apanage till den stora familjen.

Nu kanske ni förstår vad jag menar?

Jag anade väl det.
Om jag istället tar Pleti, det är människor som som har fingertoppskänsla ända ut i nagelroten.
De vet  hur det går till i mina kretsar. Ta Brita med Julgransfoten, Nisse i Bryne, Allan Ollonberg, Familjen Älgbräken med flera.
De skulle aldrig chikanera mig på de sättet som Dottabernerna gjorde går.
Vad blev det för konklusion av detta undrar ni?
Jo, jag satte mig själv och Tunas Idol ombord på ett snabbgående fartyg med omedelbar avgång till Storstaden, där jag red raka vägen upp till Slottet Tre Kronor och bad att få tala med Överståthållaren själv.
Och från och med denna dag som idag är kommer jag icke att erlägga så mycket som ett ruttet lingon till den ätt som jag tidigare har försörjt!

Där har vi skillnaden på Kreti och Pleti mina vänner, så ha det i åtanke då ni väljer era vänner hälsar en trött med segerviss Grevinna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar