Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

lördag 25 juni 2011

Åter på Hornberga Säteri i lugn och ro, men inte länge

Avblåst! Säpomännen har lämnat, vi har lämnat vårt gömställe, och den lille kinesen for direkt till ARN för vidare transport till Beiing. Vladimir är eliminerad, dead, Idon´t want to talk abaout it!

Nu har jag lovat Julius Jr. att det ska vila en lugn och skön stämning över Hornberga resternade delen av helgen. Inga Björnar, inga resor, inga ryssar, ingen maffia, inga kineser!

Jag sitter här på altanen med morgonkaffet bredvid mig, fågelkvitter, gäddorna slår ner i viken. Hela dagen ska gå i vilans tecken har jag lovat mig själv. Ja, åtminstone till dess att kaffet är urdrucket.



Men vad är det där som ligger nere på gräsmattan? Jag måste resa på mig. Men titta! Kära hjärtanes, där ligger Midsommarstången som gårdens folk alltid gör iordning till petit moi, och som vi vanligtvis reser tillsammns på Midsommaraftonens eftermiddag....Då satt jag fortfarande instängd  och vaktad av Säpo.
Mitt hjärta brister då jag tänker på all omtanke som gårdens anställda lagt ner medan jag själv bara......
Hämtar kikaren och ser, nej nu blir jag riktigt ledsen.... Här har de ståttt och väntat på att jag skulle komma ut i går em, och leda och fördela arbetet med stången, dansen, korv och kaffeborden, Måste torka bort en tår från linsen på kikaren, jag ser en öppnad korvburk stå där så tom och ensam. Det var vad de åt  medan de besåg den klädda och liggande Midsommarstången som inte blev rest........
Hur har jag tänkt?
Bara fixat och ordnat ute i stora vida världen, men den här lilla världen då? Min hemmiljö, mitt älskade Hornberga medd dess tjänsteandar och djur? Inte för ett ögonblick har jag ägnat dem en tanke. Här ska bli ändring på det idag.

- Julle Jr. Kom hit är du söt! Ta med lille C-J, är han ledsen säger du?
Det tar jag ingen hänsyn till just nu.
Här ska ordnas kalas på gården, här ska vi ha en riktig midsommarfest idag.
- Mamsen lilla, tror du jag blir lycklig igen?
- Upp med hakan nu Carl-Jan, visst blir du det. Vet du hur många kineser det finns??? Mister du en står det miljarder och väntar....

Be pigan att hon bakar några Sorundatårtor, vi bor ju ändå i Södermanland, hennes barn kan ge sig ut och plocka smultron på ägorna, och maken hennes får gräva upp färskpotaisen,

Jag ska bara ta en liten påtår, och så sätter vi igång, här ska bli kalas, ett riktigt bondkalas! Välkomna säger HS

2 kommentarer:

  1. Ett så vackert hem du har kära Honorine!
    Hoppas du kan njuta där och försöka lägga det gamla bakom dig önskar Katharina Sparrhane på Sparrenäs

    SvaraRadera
  2. Och stackars jag som HAR så svårt för tragedier. Jag kan nästan inte tänka på denna så otroligt allena korvburk. Sibyllas dessutom. Ack så vemdigt, och det på blanka Midsommardagen till på köpet. Men det är magnifikt att det är ruter i dig. Att du nu (aningen) försent, tar tag i detta nästan uteblivna evenemang. Till allas stora glädje kan jag tänka. Härliga Sorundatårtor skall tydligen få prunka där på Säteriets bersåer. Tänk bara på alla dessa gubbar och smultrom som formligen kommer att SLÄPAS hem. Res nu upp stången så att den står där den skall vara. Inte bara ligga på marken som en liten förnedrad lövklädd stam.

    Jag måste då säga att du är en helt underbar moder, som är så till den milda grad förstående då det gäller den arme Carl-Jan som så hastigt blivit övergiven. Och det till på köpet just i dag. Visserligen är nog alla dagar fel i sådana lägen, men ändå. Jag blev så infernaliskt rörd då du tröstade den gråtande sonen med de varma orden: att det finns ytterligare en miljard Kineser att välja bland. Sådant borde premieras med ett par rosor.

    Så du säger att Vladimir gått hädan. Så ytterst läglit att han gjorde det just nu då du kände dig en aning förföljd av honom. Nu är det bara att stilla dina Franska nerver. Spotta i nävarna för att sedan ta nya friska tag. Om det är nallarna som fortfarande gäller, så skall du naturligtvis slå till. Ja, alltså inte nallarna. DE kan vara en aning lättretade om de får ett oväntat slag.

    Jag ser att du skriver: Välkomna! Innebär det att lilla jag kan ta med mig Översten, Camina, Svala och Felicia af Careta? Vi tar naturligtvis med oss egen förning. Översten kommer att medföra de lite mer våtare varorna. Det tror jag att bönderna uppskattar. Vi kommer att stå resklara exakt klockan 15:23. Beräknad ankomst blir således runt klockan 16:04.
    See you later alligator.
    Rubis med anhang

    SvaraRadera