Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

torsdag 10 augusti 2017

Galenskap eller elakt förtal?

Nu när Arne och Toivo fick veta att det hänt stora saker på Ollonberga  och att PizzeriaFritte hade blivit  kock hos Allan brast de ut i ett skorrande läte, Toivo frustade ut halva innehållet ur flaskan och Arne kliade sig återigen i nacken och skakade lätt på huvudet.


-Nu har han satt fan i båten skrattade Toivo, Fritte e int å lita på, han e en riktig suput och slarvar med renliheten......

- Ja det är inte den bästa personen att ha att göra med frun. Arne såg lite förlägen ut, men han kanske har bättrat sig..........?

- Tok du , han e som han e, int kan han pli bättre, Pizzafritte!

Jag bad dem vara tysta en sekund, för det blev lite för mycket att härbärgera.....Gärdis nyinflyttad till Arne som slängt ut Hemtjänstpersonalen och anställt en kock och alltiallo vid namn Fritz och enligt mina två anställda inte att lita på?????

Vad har käre Allan gjort? Har han blivit helt galen? Har han fått en snabbgående demens? Har han bara velat göra något annorlunda  den sista delen av sitt liv?

Jag känner mig helt och fullt omtumlad och beordrar Toivo att hämta upp en torr Chablis ur källaren och Arne får tillreda  en  Sjötunga Walevska med potatispuré, och detta skall ske i rödaste rappet, jag känner mig yr av allt underligt jag upplevt de senaste timmarna, och mitt i allt så står Nippe och tuggar och gnager på min sekretär från salig makens farmors mor!!!!!!!!!!

- Nippe, Nippe vad i helskotta håller du på med? Arne , ge Nippe ett äpple och släpp ut honom på gräsmattan, och se till att stora grinden är stängd, och låt mig nu vara ifred en stund, jag måste få ordna tankarna lite, och telefonera Prosten själv och få hjälp att utröna vad dessa figurer egentligen är, ja både Fritz och Gärdis, han kan ju bli totalt uppsnurrad! Ja, allt ska då jag ta tag i, och jag behöver ett huvudvärkspulver nu..........................Toivo, hämta akutväskan och ge mig ett pulver av den starkare sorten, skynda på snälla..........................

- Frun, jak kommer så forrt jak kan, Chablis och pulver frun, det skall pli!!!!!

1 kommentar:

  1. För Bövelen Käära Honorine!!!!!!! Du avkunna ICKE påtaga dig anförsvaret för den så smått "galne" Allans göranden SAMT utlåtanden!!!!!!!! BASTA!!!!!!!!!!

    Det räcka mer än väl att den ack så pass rare Lille Nippen ståndar där för att avgnaga uppå denna dyrgrip till sekretär!!!!!!!!!! Dina så gamla anförfäder urvrida sig uti sina gravar då du tillåta slik en animal nyttja sina hovar, för att däruppå tölta omkring uti salongerne.

    Nu tarvar du således avsitta där, för att omedelbums nedersvälja både medikamenter så att huvudskulten ej skola förvärka allt för mycket. Att du naturlemente tarvar ett eller varföre icke tvenne glas Chabis kunna var samt en författa.

    Dessa rykten, som troligtvis innehava sina kraterlika avgrundsdjupa sanningar, vad anbelanga denne PizzaFritte, avkunna troligtvis ej heller varken Prästen eller Prosten kunna avgöra något åt.
    Nej, Käära Honorine. Nederlägg dig nu uppå divanen för att avkoppla med dessa så dyrbara droppar, medan medikamentet inleder sin verkan. Däruppå skola du försöka att negligera vad Allan pysslar med tillsammans med hans så pass nyuppväckta kärlek uti form av en Gärdis, ty det enda du kunna åstadkomma, äro just svårartad huvudpina.

    Då han utsäger " Farväl min sköna" till denna Gärdis, kunna du till honomkomma för att avtorka troliga tårar, utan att göra det lilla tillägget: Vad var det jag sade. Ty som man bäddar, tarvar man ligga, även om man äro en yster man vid namn Allan,
    hälsar dig en som trots all tillönskar denne man allt gott så länge detta pågår,
    Ruban

    SvaraRadera