Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

onsdag 20 december 2017

Toivo ville överraska mig med en förtida julklapp, och ingen kan gissa vad.......

Är det inte det ena så är det det andra, jag hinner inte med en lugn stund, dessa ständiga uttalande jag måste göra hela tiden, om samhället i stort och smått, varför har de valt mig till ett orakel av vår tid?????

Kanhända för att "man" är lite klokare än andra??????

Nåväl! Vi talar nu inte bara om mig utan riktar blicken ut mot gården i eftermiddag då jag hörde ett dundrande och körande med en stor maskin, jag såg Toivo springa fram och tillbaka och dirigerade med hela sin kropp.
Vad i hela friden tänkte jag , har vi inkräktare på gården?

Jag slängde på mig farfars gamla rävpäls hoppade i mors Foppor och så stod jag där med uppspärrade ögon, alldeles mållös!

- Är du från vettet Toivo, vad tänker de göra? Hindra dessa asfaltskokare genast, nu säger jag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Toivo slutade dirigera både människorna och den stora maskinen som precis höll på att hälla ut en stor skopa asfalt  runt om den nyss ditställda julgranen  som tindrade så fint och den snö som började att lätt falla ner över nejden gjorde det hela såååååååååååå jullikt!

- Go jul frun, de e ja ock Arne som vill ge dig en present, en julklapp frun! Lägga aspalt på hela gårdsplanen så de inte plir så mycket krus i stora hallen hela tideeeeeeeeeeeeen, jak som allti ska vara den som städddddddddddddddddddar frun, jag är så siiiittrött på kruset. Pättre med aspalt frun.

- Nu har du helt tappat vettet Toivo fick jag skrika för att överösta asfaltkokaren, se till att de ger sig av , nu och jag menar nu. TOIVO, jak är sapla trött på dina påhitt, sluta för i perkile satan!

Ge mig lite lugn och ro, jag behöver det efter allt som händer runtomkring, och som jak ska ta del av och tycka till om, är detta uppfattat Toivo?

Jag står här nu vid hallfönstret och ser hur både vägmaskinen, asfaltkokaren och pickupen med de tre gubbarna  sakta rullar nerför alle´n medan snön tätnar..... Ge mig något att dricka  snälla Arne, en dubbel Renat med is och en migränpastill...........................................

3 kommentarer:

  1. Men kors uti Jesu Namn Kääära Honorine!!!!!!!!!!!!!!!!
    Innehaver nu denne så pass Finländske man till Toivo förfått fnatt eller exakt VAAAAAD????????

    Utelägga själva asfalten uppå den så fagra infarten till ägorna?????
    Jag kunna väl författa, att det osar kanske icke katt, men något uti den stilen, då det ångar av denna så svarta sörja.

    Varföre jag kunna påstå detta, beror enkom på att jag uti går omkringfor med en ungersven som ingår uti min närhet. Då vi förbikörde slik ena tingestar uti form av just en asfaltsmaskin SAMT en vält, påtittade sagde Sven dessa medelst en slags glimt uti själva ögat, varpå han omtalade, att han minsann drivit fram både asfaltsmaskin samt en vält. Inom parentes sagt, föredrog han välten, ty den innehade hydrokraft av något slag. Tyvärr voro jag ej nämnvärt intresserad av just denna kraft.

    Med detta vilja jag utsäga, att utibland äro världen bra liten, då den sammanfallit just uti detta ämne.

    Äro det månne så, att denne Toivo äro närmare bekant med slik en personage som sysselsätta sig med att nederkleta gator, torg samt ängar och hagar med detta så smetiga stendöda jox??? OM så äro fallet, kunna det bero på detta att vilja önska denne eventuella personage en härrrlig (h)jul uti form av pur glädje att få framfara likt ett jehu på dina marker,
    förfrågar sig,
    Ruban

    SvaraRadera
  2. Sammanträffande kallas det, javisst, men Toivos hittepå höll på att kosta mig själva lifet, så upprörd blef jag.Han är numera satt på plats, och han får aldrig mer agera utan mitt gillande. HS

    SvaraRadera
  3. Fenomenalt bra utrutet Käära Honorine. Nu innehaver han avsatt sin sista potatis, ty slika gror ICKE uti den så svarta asfalten. Se nu för allt smör uti Småland till, att hans strama tyglar ej lösgöres. Törhända då att denne asfaltsläggare återkommer för att ånyo leka med denne oförstånderlige Toivo.
    Till samt och med Själve Översten förhäpnar sig. Detta haver fått till följd, att han EJ ärnar att urdricka någon form av fickljummen Vodka detta år tillsammans med sagde man,
    hälsas här med STOR sympati från oss alla uppå Rubinsteinska,
    Ruban

    SvaraRadera