Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

onsdag 8 februari 2012

Allan kom skidande....i snöstormen

Full snöstorm idag på Hornberga. Ett riktigt undebart vinterväder, och våren kom alldels av sig. Jag har åkt långfärdsskidor tidigt under förmiddagen och det var sagolikt att staka sig fram genom den snöklädda skogen.
Nu när jag precis satt mig för att meditera, så knackade det på porten.

Allan står utanför med rosiga kinder, och vadmalskostymen på sig. Skidorna har han ställt upp mot väggen tillsammans med stavarna, ja  det måste vara hans allra äldsta anfäders utrustning kan jag misstänka?
Hans ryggsäck som han tar av sig i hallen är säkert en värdefull tingest för samlare.

Jaja, vad ville han då undrar ni?
Det undrade jag också, och efter mycket om och men, kaffe med Mårbackakaka, vetelängd, och havreflarn så kom han till egentliga ärende.

Eftersom han vet att min Africaresa närmar sig, och för Allan Ollonberg är det en stor händelse, så hade han letat fram en bok som han ville delge mig.

Jag vet inte vad jag skall säga, ni får själva bedöma!

Allan Ollonberg, det är 2012 och jag kommer ICKE att bli tillfångatagen , och kvarbliva som SLAV, vare sig jag själv eller Rubina Algotte Formidable! No Way!

Men den käre Allan är orolig! Jag ska sätta mig och läsa boken genast, det har jag lovat honom, för att lugna honom lite grann.

Grannar, jaja!!!!! Ibland blir det för mycket av det goda, men nu är iallafall Allan lugnare, och fullproppad med gofika stavar han sig hem mot Ollonberga, jag ser honom knappt längre i det täta snöfallet!

See you! HS

3 kommentarer:

  1. Nu, kära Honorine, uppstår en ytterst knivig fråga. ÄR detta Ollonberg en god samt en aning naiv man, eller var han bara så pass hungrig då han slitit på sina få kallorier då han nyttjat dessa så urgamla plank? Eller är det så pass illa, att han blivit utsänd likt en kurir av själve bagaren, för att urpressa dig aldrig så lite information om denna så omtalade Afrikatresa? Kanske det är den lilla Ruthan som medskickat denna så ruskiga bok om detta urgamla slaveri, så att det på detta sätt skall utse så som ett viktigt ärende.

    Nu må jag ävenledes få omtala, att jag blir så kolossalt nyfiken på dessa gamla uranfäders klädnader SAMT denna (kontliknande)? ryggsäck. Gick den färgen i lite mer grågröngul oidentifirad kullör, med så vackert hopknorvlade skinnstängslen på sagda antikvitet? Vadmalskostymen har jag redan haft den äran att få skåda vid ett tidigare tillfälle. Den fastnade likt lim på mina så glasartade närhinnor, må du få veta, kära Honorine.

    Detta så absolut livsfarliga skrinnande på de så pass före detta vårisarna, låter bara allt för ruskigt i mina öronsnäckor. Att du så pass elegant stavat dig genom buskar samt slyn i denna vilda skog, är däremot en slags idrott som lagom starkt fägnar mig.

    Inläs nu för bövelen denna slaveribok från pärm till pärm, så att du kan på dina fem fingrar påneka både dig samt mig, då denne Konung gjord i den ädlaste chockelad, kanske vill uppköpa oss Grevinnor till hans så privata slavar,
    hälsar dig en icke alltför halsstarrig,
    Rubina

    SvaraRadera
  2. allan var väl mest fikasugen, och att slänga ner en gammal bok från bokhyllan om slaveri var väl enligt honom ett smart drag....Jag har nu läst den, nja, vi kan känna oss helt safe Rubie, jag har ju mina söner som kommer att hålla et eller annat öga på oss genom Säpos försorg, så vi kan vara säkra under hela resan.

    SvaraRadera
  3. DET, kära Honorine, var då en verkligt glad nyhet. Detta att själva SÄPO kommer att hålla något slags öga på oss.

    Så det var så pass att detta Ollonberg enkom var kolossalt fikasugen, eller snarare sugen på det som skall doppas däri,
    hälsar dig en nöjd,
    Rubie

    SvaraRadera