Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 21 maj 2017

Korvgrillning mitt i natten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Jag försökte få Rubina att komma hit nu under förmiddagen för att ta oss ut på en längre ridtur genom sommarfagra skogen, men icke sa Nicke, denna kvinna skulle träna sina fingrar och spelar på ett bord vad jag har förstått!!!! Där sitter hon och övar skalor utan att ta den minsta lilla ledighet, tror jag skall telefonera Översten och be honom se till henne så hon inte överanstränger sig...

Vilket liv vi hade här på gården sent igårkväll!!!
Denne Toivo som varit anställd av mig sedan urminnes tider har ju som de allra flesta vet ett stort problem med att sköta alkoholen.....Jag är hans arbetsgivare och icke någon ansvarig mor eller liknande, men igårkväll så hade han bjudit in Nisse i Brynet, Wiveka Vomander, samt Fiol-Pelle för att som han uttryckte sig: ta en riktig päla och snacka liiite siiiiiiiiit!!!!

Han bor i sitt eget pörte nedåt sjön på tomten och vad han gör på sin lediga tid lägger jag mig icke i, men då det tjoas och skriks som om någon slår ihjäl en annan så måste jag agera.
I nattrocken klev jag ut på verandan, och till min fasa fick jag se att de tänt en brasa nere vid sjökanten, inte en liten eld för korvgrillning , nej en brasa så hela säteriet lystes upp från sjösidan, och då blev jag både rädd och förbaskad, och sprang ner barfota för backen och där satt de fyra fyllon och fånflinade, med en hel falukorvsring på ett galler utanför själva eldhärden!!!!!!!!

_ Vi krillar sa Toivo
- Ni eldar era galningar sa jag, ni försöker elda upp mitt hem, men korven är lika rå som när ni inhandla den!!! Är ni från vettet?

- Sata inte så där ! Skål, och kom hit Honorine och ta sig en sup!!!
- Toivo, inte den tonen till mig svarade jag och gick fram och slängde in falukorvsringen i elden .....

-Nu grillar ni korv sade jag , men har ni icke grillat klart inom en halvtimme så ringer jag Brandkåren nere i byn, och ni får betala för det, fylltrattar lade jag till och gick värdigt gräsmattan upp mot mitt hem medan jag hörde hur det svors något om :säääääringaaaaaaar!!!!!!

Efter trettio minuter var det släckt därnere och jag såg silhuetten av fyra personer som satt där och pokulerade.  Ja dessa tjänstehjon, man vet aldrig vad de hittar på när de får en stunds ledighet hälsar en irriterad HS

1 kommentar:

  1. Ve samt faaaasa, Käära Honorine!!!!! Vad uti hela hälesefyr påhitta dina så lössläppta tjänstehjon, VABAHHHHH???????????

    Äro det månne så, att det innebor icke mindre än en pyroman uti denne ack så pass Finländske Toivokröpp?????

    Att sedan avsitta där med den så banala falukorvsringen, som ej ens kommo uti närheten av den så anlagda branden!!!!!!!!

    Här tarvas nog ett rejält löneavdrag uti tvenne månader, så att han författa, att detta EJ äro vad som göres uppå ett Säteri som ditt. BASTA!!!!!!!!!!

    Vad anbelangar mina så pass idoga fingerövningar, kunna icke ens den gode Själve Översten innehava något att utsäga sig om, men som du så pass rikterligt utsäger, så kunna en längre paus från detta göra mig sin sinekur.

    Jag haver nu besökt din så avgudade sömmerska. Hon mederhöll dig uti frågan om kulören. Så, snart äro jag lyckerlig innehavare till en rubinröd liten trasa,
    hälsar dig en som gärna bevistar dig då konserten äro överståndad,
    Ruban

    SvaraRadera