Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 13 november 2011

I arla morgonväkten....

Jag sitter redan i bilen! Ni är förvånade? Ja, jag kan förstå det, men...Till saken hör att jag ska besöka Österbybruk idag, där jag skall tala och sjunga under eftermiddagen på Slottet ni vet ligger där i närheten!
Det är ÖsterbybruksGille som firar 2000årsjubileum, det gamla bruksamhället slår på stort, och det blir en hel del jippon. Min gamle och mycket gode vän Rutger von Darbin står för hela evenemanget, men så är han också den störste av dem där uppe i skogarna. Utan hans släkt hade det inte funnits med på kartan överhuvudtaget!  Jag har packat hela baksätet med böcker och CDskivor så att de där bruksbyborna kan få något  kulturaktigt både att läsa och lyssna till! Jag drar mitt lilla strå till stacken för att höja kulturnivån hos de små människorna runt om i vårt land och annorstädes!

Här ska jag bara svänga in till arlanda och lämna av den äldre av sönerna som ska på förhandling i Agadir, angående de demokratiska reformerna som så sakteliga ska ge dem  demokrati  i förlängningen.
Lilla Julius Jr. mamsens äldsta, men ändock den sköraste , tänk om han kunde stanna hemma på gården och ta över efter mig istället för att flyga och flänga världen över för att stötta och hjälpa och tro på det goda hos alla människor, ja det har efter sin far Julius Sr. för jag är som ni vet i botten misantrop och skulle aldrig ställa upp på det !
- Puss och Kram hela dan säger mamsen! Var nu rädd om dig, och så glöm inte matlådan som Toivo skickade med.         Har du gjort det?       - Ja, ja, han vet inte att det ingår service ombord! Nej, ja vet Julle, han åker "para påt" mellan Sverige och Finland, och har tröttnat på smörgåspordet!
Ring mig ikväll, jag sover över hos Rutger och Christina! Puss puss!

Tänk att söner aldrig blir riktigt vuxna på nåt sätt????
I med ettan, och så rullar jag vidare i den tidiga novembermorgonen den 14november anno 2011 på väg mot  nya äventyr!

3 kommentarer:

  1. Så härligt att få vara på Österbybruk och fira icke mindre än 2000 år, kära Honorine. Denne Rutger von Darbin synes vara en intressant person. Det är ytterst nobelt av dig att fara dit för att sprida lite kultur i skog och mark. Personligen är jag icke en särskilt trakterad av sådant, men det finns ju som sagt fler personer än jag!!!!!! Kommer det att stå arior på din sångmeny en dag som denna?? Jag är helt förvissad om att dessa smäktande toner komna direkt ur din guldsrupe, stort kommer att uppskattas. Vad kommer du att tala om?? Blir det några små anekdoter tagna ur adelskalendern?? Sådant är ALLTID så amuserande, må jag säga.

    Det är alltid en stor fröjd för örat att få höra hur dina små guldkycklingar framlever sina så hektiska liv. VAD vore dessa gossar utan lilla mamsen, kan man stilla fråga sig. JAG har då inget svar på denna så kniviga fråga.

    Och så denne så eminente Toivo som ständigt är om sig och kring sig. Han ägnar då ALLA sin omtanke. I detta fall gäller det en matlåda. Så kopiöst rart av honom.

    Blir du kvar där hos Rutger och Christina länge i de så mörka skogarna där detta slott antagligen befinner sig? För om så blir fallet, kan jag kvista över till Hornberga för att se till att alla sköter sina sysslor så som de bör. Det blir INGET besvär alls, då jag anser att "kärran" är i starkt behov av få lufta sina däck. Jag känner i min vänstra höftled, att det är dags att stampa gaspedalen i botten. Icke ens vilda hästar kan frånhålla mig från detta. Nu då detta Ollonberg passerat revy ur mina tankar, behövs något radikalt göras, så som att köra alldeles för fort i allèerna.

    Om jag sträcker ut min hörlur genom det fönster som leder ut mot öster, kanske jag kan uppfatta nån liten ton, då du ger full hals,
    hoppas,
    Rubina von Oben

    SvaraRadera
  2. Men så fantastiskt snällt av dig, men gör nu inget övermodigt! Den långa alleén används av flera framrusande bilar, och av såväl hästtransporter som velocipeder, så KÖR SAKTA!


    Jag kommer hem i morgon bittida har jag tänkt mig då jag har några viktiga åtaganden i hufudstaden.Jag tror jag läser några av mina egenhändigt skrivna dikter om kultur och natur, de passar väl så bra till dessa småbönder som det vimlar av däruppe hälsarHS

    SvaraRadera
  3. Tack, kära Honrine för ditt så goda råd, vad gäller framfarten i allèerna. Men OM jag nu skulle bortglömma att lätta på gaspedalen, tror du då icke att dessa kusar med ekipage, samt dessa så helt onödiga velocipeder kan tänka sig att väja en aning, då de faktiskt SER att det kommer en tvättäkta Grevinna i sina bästa år?

    Det var ytterst vist av dig att välja att uppläsa ÄKTA stoff ur det så rikliga kulturutbudet du besitter. Där må dessa småbönder jubla stort i buskarna,
    hälsar dig Rubina, som VET vad du kan prestera.

    SvaraRadera