Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 27 november 2011

snön faller så fint här på landet denna första advent

Godmorgon mina vänner! En sagolik morgon visar sig då jag drar upp rullgardinen. Snön faller som på ett gammaldags julkort , och träden är vita, marken är täckt av snö, och några minusgrader, kan det vara bättre en första advent?
Jag har läst morgontidningarna och ätit såväl nybakt lussekatt som ett stort pepparkakshjärta, allt bakat nu på morgonen här i huset av Lilla Elsa som väl inte sovit särdeles länge , men ska man hålla på traditionerna så måste det vara någon som ska utföra sysslorna också......

Arne har hängt upp lite julkulor i ett av de gamla äppelträden nere vid sin stuga !!!! Jaja, jag låter honom hållas, smålänningar kanske har sådana märkliga traditioner???????

Nu ska jag göra mig iordning för att köra till kyrkan och ta del av Högmässan, vilken är en för mig icke märklig, men desto viktigare tradition. Det är Kosken Lennartsen, Domprosten själv som håller i detta idag, och det är alltid intressant att lyssna till hans svammel, ja ursäkta, men jag skulle kunna göra det bättre själv, han är egentligen ingen talare förstår ni, han är mer för själva ritualerna......
Jag kanske ger honomk en reprimand efteråt vid kaffet i sockenstugan?????Han skall icke vara för säker då jag sitter på första bänk idag och stirrar på honom under hela Högmässan, för att få honom ur balans.....hälsar er HS

3 kommentarer:

  1. Så underbart formidabelt av dig att välja att sitta och stirra denne Kosken Lennartsson rakt in i hans svammelögon, kära Honorine!! Du lade väl för guds skull icke några penningar i DEN kollekten??

    Då det kyrkliga kaffet intogs i denna sockenstuga, skulle jag bra gärna ha velat vara en aldrig så liten fluga som spatserade på Koskens lilla vita oskyldiga krage. DÅ skulle jag fått möjligheter att lyssna till din uppsträckning av sagde man.

    Jag tror nog på min ära, att denne Arne nu har överträffa icke mindre än han själv, då han installerat denna så ypperligt känsliga installation. Han kan nu med rätta kalla sig "installationör". Det är nu en gång ingen titel man så vanvördigt kallar kattskit. Bli icke allt för förvånad om denne man kommer att efterfrågas från ALLA hörn av vårt så otroligt runda klot.

    Camina har tyvärr misstagit sig på dagens datum. Detta fick till följd, att hon kom in till sovgemak, iförd icke mindre än i ett lucianattlinne. Då hon icke direkt låter som en näktergal, då skall ta ton, uppvaknade jag extremt hastigt. Kanske jag var en aning högljudd då jag i bestämda ordalag omtalade för henne, att det enkom är den 1:a advent, och inget annat. Själve Översten tittade onödigt strängt på mig. HUR kunde han göra mig detta i den så tidiga ottan?? Nej, tacka vet jag den så numer eleganta lilla nätta Svala! HON vet minsann hur det skall vara!! I synnerhet här på Rubinsteinska. Jag har haft ytterst stränga uppfostringskurser med henne under hennes lov. Och jag må då få säga, att jag är ytterligt stolt över denna så älveliknande varelse, men i denna strupe finns oanad styrka. Jag har därför lagt tyngdpunkten på just denna. Det har således ändat upp i att hon numer låter EXAKT likadant som lilla jag. Jag har även undervisat henne i hur pass nyttigt det är för hennes själ, att peka med HELA handen då hon utdelar sina order. Det är ett synnerligen gott gry i denna lilla tös. Jag behöver troligen icke mer oroa mig över hur Rubinsteinska i fortsättningen skall styras, då jag icke längre orkar.

    Jag må samtidigt få meddela, att dessa så infernaliskt nya skodon är prima. Dessa sulor är av prima kvalitet. Då jag ordentligt nedsätter dessa så nya klackar, ger det ett mycket angenämt eko i hela huset. Så från och med nu, räcker det med ett enda ordentligt stamp i något av stengolven, för att SAMTLIGA skall höra upp,
    hälsar dig en ödmjuk,
    Rubie

    SvaraRadera
  2. Nej men det var väl trevligt att få uppleva Luciamorgonen så tidigt, då hinner du få en repris kanske på själva den 13december?????
    Skönt att klackhöjden är lagom och att de smäller ordentligt då du går, det var en tanke som jag hade då jag inhandlADE DESSA!

    SvaraRadera
  3. Kära Honorine, du tänker då på ALLT, vill jag härmed påstå. Att så genialt välja fotbeklänader efter klackars skallande mot så hårda stengolv.

    Angående Luciamorgonen, så är den i princip redan avklarad. Man skall ALDRIG överdriva, som den gamle så ytterst kloke Regibald Krokben sade, då han tog sitt årliga julbad,
    hälsar dig,
    Ruban

    SvaraRadera