Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

torsdag 17 november 2011

Kuvertet var fyllt med...

Ja, det var fullt av eurosedlar i olika valörer, och vi rörde ingenting utan bestämde oss för att lägga tillbaks det i lådan och sätta span istället.
Domprosten ville inte alls att vi skulle lämna tillbaka pengarna , utan istället skänka alltihop till kyrkan!!! Viggo Perkulin tyckte i sin tur att det skulle kunna investeras i något av hans projekt på ön, och blev småsur,då jag sa ifrån på skarpen!
- Det handlar om mord, och ni tänker bara på er själva, och du Kosken borde skämmas att bara ta för givet att pengarna skall gå till kyrkan, det handlar om utpressning av något slag, det är min personliga åsikt!
Ja, det var mycket dividerande inne på polishuset, och då vi äntligen skulle bege oss till Lindgården för en lunch så mötte vi en ung, ja mycket ung flicka utanför polishuset som hade en förskärare i handen, lätt dold av en gammal Gotlands Allehanda. Detta kände jag igen från mitt skrivna manus......- Jag hittade den nere vid hamnmagasinet berättade hon, och Strömlek och jag såg på varandra och båda förstod att nu var mordvapnet upphittat!!!.
Under lunchen framlade jag försiktigt min tanke . Att ifall det skulle vara som i mitt manus så skulle mördaren eller rättare sagt mördarna, fastän en var icke skyldig till själva gärningen utan hade bevittnat detta brutala mord såväl nu som det som hände för tio år sedan finnas ute i Rone någonstans, vilket Strömlek tog på fullaste allvar och sa att nu skulle här DNA testas såväl kniven som penslas handtag och göras en husrannsakan just ute i Rone.
- Vi är det hela på spåret, tack vare dig Honorine sa han och log så där rart som bara han kan göra. Hur skulle världen klara sig utan dig?????
- Asch då! Jag är väl noll och intet svarade jag med spelad blygsamhet, och förresten, morden är inte uppklarade än......Det behöver inte stämma, min version som jag nedtecknat, trots att jag är lite clairvoijant!
- Detta skålar vi på sa Överkriminalkommisarien och jag kunde bara hålla med! Vi lyfte våra glas och såg varandra i ögonen, ja hade jag varit tjugo år yngre så...kanske hade mina små söner fått en ny styvfar???

Här är en bild från vårt eller rättare sagt polisens spanställe! Upplösningen kan vara nära förestående hälsar HS

1 kommentar:

  1. Kors i Jesu namn, en sådan massa penningar det låg och skräpade i denna brevlåda, kära Honorine!!!!! Att sedan denne så eminent girige Kosken Lennartsson har MAGE till att påstå att dessa skall ograverade gå till "kyrkan"!!! Den så vidhängande Viggo Perkulin, skäms tydligen icke heller inför hans så storvulna förslag om att bruka dessa penningar som EJ tillhör honom, för att smycka en redan alltför vacker ö.

    Där ser man. Det skall tydligen åter igen till en kvinna, för att få ordning på denna så penninggiriga Domherre.

    Lade du märke till vilket datum det stod på avisan Gotlands Allehanda?? DET kan vara av värde att veta det, då det troligen är det datumet som gäller då detta så infernaliskt uttänkta sätt att dölja mordvapnet, som i detta fall bestod av en kniv, kan vara utslagsgivande. ATT det skulle behöva bli en så pass ung snärta som upphittade denna så besudlade kniv, är enkom att beklaga.

    Och så detta evinnerliga lunchande, må jag säga. I skolen arbeta så att svetten lackar, är mitt försiktiga motto i detta fall.

    Jag är kolossalt böjd att medhålla denne Strömlek, då han säger rent ut, att han skulle stå sig totalt slätt, om icke du vore där med dina så väl anpassade hjärnceller. Troligen kommer allt att bli så som du redan nedtecknat, men i ett helt annat syfte. Mördaren kommer att serveras på silverbricka inom det allra snaraste.

    - Vad var det för ett ljud, Översten?
    - Det var kaptenen som talade.
    - KAPTENEN? Är vi helt plötsligt ombord på ett skepp??? I sådana fall hoppas jag vid Gud, att det icke är Regalskeppet Vasa, för DÅ min vän, kan vi enkom hälsa hem.
    - Skulle Grevinnan vilja ha vänligheten att bara för en sekund hålla tyst, så att vi hör vad det är han vill säga.
    - Sitter du där och ber MIG.....
    .....- gå ner i Norrköping, då det är något fel på en av motorerna.
    - VAFALLS unge junker??? JAG skall ICKE till denna stad. Här är det till Gotland som gäller, om jag får be.
    - Det där kan inte vi bestämma, mumlade Översten bara allt för blek. Packa ihop dina saker snabbt som själva ögat, för NU ska vi bara ut härifrån.
    - Viken TON.....

    Ja, som du förstår, sitter jag således här i Norrköping som en annan papegoja. Helt handfallen. Vad hjälper det att jag HELA tiden omtalar för denne "kapten" bevars, att jag har FAKTISKT helt andra saker att göra. Om nu han vill dväljas i dessa envrionjger, så må han väl göra det, men JAG skall det då icke!!!

    Det ser således icke bättre ut, än att du tills vidare får klara dig på egen hand, kära Honorine. Jag beklagar detta storligen. Men å andra sidan, ser denna murgrönevägg allt för bedrövligt tråkig ut, så det kanske kvittar för stunden?

    Har du nu åter igen gått och blivit betuttad!! Jaha, så det skall alltså vara en Överkommissarie i år?? TROR du verkligen att de båda gossarne skulle ha uppskattat att ha denne Strömlek till styvfader??

    Ack denna så förvillande kärlek som ideligen anfräter ditt hjärta, kära Honrine. KAN det vara bra??

    Jag uppskattar om du ville ha vänligheten att sända mig ett telegram inom det snaraste, så jag vet hur jag skall förfara i fortsättningen.

    Ta det nu för Jösse namn lite försiktigt med alla dessa så viktiga måltider, som infaller både titt som tätt,
    hälsar dig en VÄLDIGT besviken,
    Rubina

    SvaraRadera