Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

lördag 15 april 2017

Äntligen är fastan slut, stilla veckan är borta och jag kan känna mig som en riktig människa igen!

Galet är bara förordet, en helt hysterisk och galen vecka blev det istället för den lugna och stilla veckan jag hade gått och längtat efter.
Bomber och granater, terrordåd i Sverige, galenkörning av mig själv??????
Men nu så!


Glad Påsk till er alla från oss på Hornberga säteri.

Solen skiner, det doftar vår och jag har fönstret öppet i mitt sovgemak, jag lever och jag är lugn och glad. Något litet bakrus kanhända, men igårkväll besökte jag Allan Ollonberg och vi svingade ett par klirrande glas med en Argentinsk likör som var en smaksensation av rosor och akvileja, med ett inslag av kryddig vallmo, ja, man måste dricka detta , att beskriva den är omöjligt för en lekman som jag.

Vi talade om gamla tider, då Allan själv var med då grödorna skulle såväl ner i jorden som upp ur densamma. Han mindes min salig makes vårsådd och bekymmer då traktorn gick sönder och de fick plocka fram , ja just det, plocka fram unghästarna Tunas Idol och Lady Gagas mor, Franseska, och dessa två vackra ridhästar fick hjälpa till med vårsådden det året? Man är ju chockad in i märgen, jag har troligen förträngt detta, men Allan var så uppvarvad, och även jag efter min vansinneskörning in till stan, och med poliseskort tillbaka och en överhängande rättegång framför mig, ja, så tankarna flög fritt i skallarna hos oss båda där vi satt med våra klirrande gals, ingen av oss har ju svårt att uttrycka sig kan man väl säga och kvällen blev nog till sena natten innan jag var tillbaka i mitt eget hem.

Nu blev en kort historia lång, men idag på Påskafton skall här i huset festas om med Köttbullar, sillinläggningar, pastejer, och  Rullader, Janssons frestelser och svampomletter, och Lingrens Bageriets goda bröd, och dessertbordet skall digna av tårtor, bullar och kakor och små små gula marsipankycklingar. Vi skall leta efter de påskägg som lagts ut under buskar och träd på vår gård, och vilka kommer då undrar ni?

Förmodligen ett femtiotal nära och kära vänner!

Nils i Brynet och Britta med julgransfoten, Nästan Advokat Wiveka med hunden Winston, Allan med hemtjänstpersonal, Familgen Ålgbräken med Doggy bags i väskorna samt Rubina, med Översten och lilla Camina. Greta på Gråhälla och Severin kommer, Kyrkoherden hinner förbi en kort stund innan han måste förbereda kvällsmässan, Diakonen och syföreningen och Damkören skall väl hinna förbi och få en liten smakbit, och sjunga an ton . Min turkiska kusin med gehäng är icke bjuden om någon undrar!!!!!
Från Rosenkranszka kommer Grevinnan själv, hon får åka med Alex som också tar med sig Envelope, den lilla dansösen, ja min Advokat Örnclos lilla syster, däremot kommer inte Advokat Örnclo själv då han hela helgen har jour i Tingsrätten och samtidigt lite att fixa med angående min fortkörning etc etc.

Det är väl alla då? Ja, Fiol-Pelle kommer om han är nykter, men det är han ju aldrig numera, det är länge sedan han spelade hemma hos oss..........
Charlies livsmedelsbuss med själva Charlie kommer strax och lämnar de sista varorna, ett par Snöripor som är rökta och så hans frus hemgjorda Potatissallad med mycket rödlök, så som bara hon kan göra , ja enligt honom, där tar vi in ett ess i rockärmen så att säga, spännande att se vad mina gäster kommer att gilla detta?

Idag dricks det Påskmust, Påskebrygd och Påsksnaps enligt Toivos gamle farmor, ingenting annat, vi har inte barnkalas efter fastan som ni förstår. Ingen av mina pojkar har möjlighet att komma hem till mor, det är klart att det känns i modershjärtat, men de sköter sina liv och då sköter jag mitt!

Ha nu en riktigt Glad Påsk alla nära och kära, alla vänner och de jag inte känner hälsar en uppsluppen Honorine

3 kommentarer:

  1. Käära Honorine. Jag vilja naturlemente inleda med ett rungande stort tack för den ytterst eminenta festen du förbjöd oss alla uppå. En mycket smakerlig sammansättning av både personager samt den ljuverliga kosten!!!!!!!!

    Vi avsitta nu här uppå Rubinsteinska för ossomhuvudethålla då smärtorna avkännas ordenterligt, men som den gamle vanvördige Greve Orvarius redan sade."Om man icke lida av huvudpina, har ej heller någon fest förevarit". Kloka ord på min ära.

    Men betänk att dessa ryserligheter skulle uppkomma hos Allan. Jag uttänker då giverlunda uppå detta med anmödrarne till Lady Gaga samt Tunas Idol. Att bara så där hipp som happ få detta omnämt då du minst aaaanade det!!!!!! Törhända att Doktor Tallbarr kunna genomgå detta med dig, så att icke trauma uppståndar.

    Jag mååå då få utsäga, vilken ofanterlig fröjd det var, då vi uti smyg begav oss iväg med våra bilar, för att däruppå ivägfara likt jehun. Detta äro något jag tillmigtog, ty det äro numer my cup of tea!!!! Jag fröjdar mig över att du vidöppnat den dörren för mig.

    Den där drycken du omnämner, den som den så pass Finländske Toivos farmor tarvade urdricka, vaförschla är det???????? Äro den av den mer hälsosamma varianten eller vabahhhh?????

    Nu skola jag tillse att Själve Översten, som naturligtvis ävenledes han samt Camina avtackar dig för utigår, trimmar min trogna automobil av märket Mercedes, så att den rullar på av bara attan, då jag nedertramper gasen uti botten,
    hälsar dig en gaslysten,
    Rubina

    SvaraRadera
  2. Tack själva! Visst var det en fest som sent kommer att glömmas? Så trevligt att du också insett fördelen med att köra fort, man kommer längre på det viset eller hur?

    SvaraRadera
  3. Yes box, Käära Honorine,
    hälsar dig en flygochfartflängare, Ruban

    SvaraRadera