Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 3 april 2017

Snart går vi in i stilla veckan, det ska bli skönt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Vi anordnar en ganska stor vårauktion i samband med Påsk på Föreningsgården i samhället, det kommer att vara hela nästa helg, fredag till söndag!



Det här är en idé som har legat nerlagd under lång tid. Det var faktiskt min salig svärmor Clotine Hornspetz som startade detta någon gång på fyrtiotalet, ja under andra Världskriget, och då all avans skickades till de nödlidande ute i världen. Beskyddare var den gamle kungen som alltid tog sig tid att komma till Hornberga en av dagarna för att visa sin goda vilja, och då var Clotine i sitt esse, och det bjöds på Påskanka med duchessepotatis samt vårprimörer, en rätt som den gamle kungen verkligen uppskattade .

Nu försöker jag att få hit vår Kung Calle med Drottning, det är ett arbete som innehåller många och långa skickande av inbjudan och tillbakaskickande av papper som säkerhetskontrollerats och detta har pågått länge nu, och ett beslut har icke kunnat fattats, så det ligger i andra händer om Toivo och Arne får styra omkring med Påskankan och vårprimörerna nästa fredag?

De har iallafall börjat att repetera, så de hälsar med djupa nackar på varandra , och på mig var gång vi ses inomhus, det tar lite tid, men kan vi visa upp oss från den bästa av sidor så är det värt allt.

Allan Ollonberg ska också vara med och ha hand om tombolan, med vinster som syföreningens damer virkat ihop till påskriset!

Storvinsten är en tavla som jag själv håller på att producera och som kommer att passa i vilket hem som helst, ja naturligtvis med god smak förstås. Ja ni anar icke hur mycket jag alltid har omkring mig, nu skall jag leda ut Nippe som legat och sovit som vanligt på björnfallen i stora hallen och nussat hela natten, denna otroligt märkliga lilla häst.....

1 kommentar:

  1. Käära Honorine. Utsäg mig dock vad detta livet vorde, om vi icke fasthöllo oss till de så innerligt anrika traditionerne????
    Här skola du således uppåtaga den så högt aktade Clotildes manifestationer genom att återgöra så som hon. Stor heder vilja jag efterskänka dig.

    Problemen med att ifattaga Calle samt Silvan kunna du undanröja, då jag innehavt besök av just Silvan. Hon överkvistade till mig här förleden, då det ånyo knakade samt brakade uti de äktenskapliga fogarne. Hon logerade uti tvenne dagar här uppå Rubinsteinska.
    Sagda dam omtalade då vad som stånda skall uppå Hornberga Säteri. Då detta par ej innehaver rätten att besluta NÅGOT, veta hon att pappersexersisen omkringyrt mellan ditt gods och deras palä. Huru som innehaver, sade hon att de tvenne uti detta så pass omaka par, skola tilldigkomma vare sig det passade "barnvakterna" eller ej. Så du kunna lugnt beräkna med dem.

    Haver ni uti Föreningen allredan uträknat vad som skola avsäljas, förutom den innerligt fagra ohämmat dyra målningen du själv ihopknåpat med dina så pass nätta fingertoppar??

    Så tacknämerligt att dina hjon uti form av denne så infernaliskt Finländske Toivo samt Herr Arne, nu kunna avbocka sig så servilt!!! Sicken en lisa att möta dessa bugande herrar redan uppå den så tidiga morgonkvisten,
    hälsar dig en som skola uppfinna något som uteligger uppå vinden, så att detta kunna avyttras,
    Ruban

    SvaraRadera