Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

torsdag 23 mars 2017

Det okända......

Nippe och jag gick så fint på vägen upp till Ollonberga, ja Nippe travade väl mer , jag joggade lätt om sanningen ska fram.

Allan satt på den stora verandan och njöt av vårsolen tillsammans med sina två förtjusande assistenter,Micke och Molle som tjänstgör denna vecka. Två helt fantastiskt fina killar som sköter Allan såväl huset med stor omsorg.

Allan satt och sippade på en Cubalibre med sugrör och och i mungipan sög han på en persiljekvist????

- Spanientoner, sa han  då jag rynkade pannan lite, Spanientoner, där drack jag ALLTID en Cubalibre den här tiden och så en persiljekvist att tugga på, smaksensationer du aldrig hört talas om Honorine !!

Jag nickade bara till svar och då fick han se Nippe som släntrat efter lite.
- Men är den ljuvliga pojken med för att hälsa på hos Farbror Allan? Men gosingen så fin du är, och så liten lille vän, det kommer nog aldrig gå att rida på dig , du har ju så korta ben....

- Han är sin egen svarade jag i Nippes ställe, han skall bara ta hand om sig själv, och inte vara någon vare sig packåsna eller människobärare, han är till bara för sin egen skull!!!!


Nu började Nippe lystra och vips hade han tagit stegen uppför stentrappan och stod bredvid och sniffade i Allans Cubalibre glas.......

För Guds skull, låt honom icke smaka , ge honom persiljan istället hann jag tänka, och strax så kommer Molle ut med en hel knippe med färsk persilja som det börjar mumsas på, Ja, av Nippe alltså....

Själv fick jag en Dry Martini med två oliver . Allan , den gode mannen vet exakt hur jag vill ha det!!!!
- Det spökar här nuförtiden viskade Allan och lutade sig fram över mig så jag kände persiljedoften mycket starkt.....
- You are kidding me svarade jag som ju varit i Londres och hade inte riktigt växlat över till modersmålet mitt än....
- Jag tror det är Rutan viskade Allan, det går en skugga förbi ute i köket ibland säger mina assistenter, och jag kan gissa att det är Rutan som vill ha en överblick över hur allting sköts, eller vad tror du?
- Well, yes, men tror du verkligen på spöken Allan?
- Ja, något ska jag väl ha att roa mig med nu på ålderns höst, och förresten vore det trevligt om det var kära Rutan, kvinnan i mitt liv som kom och tittade till mig ibland.....


 Vi sitter där och pokulerar om det grödor som snart kommer att växa på våra marker, och lite lummig men glad , joggar jag hem ett par timmar senare, med Nippe travandes bredvid. Så har vi det hälsar en nöjd Grevinna, som funderar på om det verkligen är som Allan sa? Är det Rutan som går igen på Ollonberga? HS



3 kommentarer:

  1. Innan jag kommenterar den Lille Nippens petersiljeätande, Käära Honorine, så vilja medelst emfas utsäga, att du skola omedelbums påtala för änkemannen Allan, att han framtager lilla Ruthans stramaljbroderi, ty det äro detta hon avsaknar¨å det grövsta!!!!! Därföre irrar hon omkring där bland assistenter, kastruller samt dessa eviga cubalibres.

    Vad avgälla Lilla Nippes överdrivet tuggande uppå denna petersilja, kunna jag uppvarna honom för det ack så pass förargerliga tarmvredet!!!!!
    Jag avhörde en gång uti tidernes begynnelse om en häst, dock ej så pass kort uti rocken som den lille Nippen lär vara. Hur som innehaver så hette den salig hästen Karl-Brunte by the way, (äro det säkrast att tillägga medelst uttanke uppå ditt så pass nyinkomnande från Londrés).

    Huru som innehaver så framfor Karl-Brunte uti detta petersiljeland likt en ångvält, iverigt betande så att det uppstod härrrrliga till. Rätt som det var, nederföll denne totto helt abrupt. Han gingo helt sonika hädan bevars. Och detta till samt med PRECIS vid pionbusken. Den malvafärgade. Han fullkommerligt OSADE av just petersilja. Ja vad annars kunna man förundra sig. Där lågo han med ett ytterst fult tarmvred. Uttala därföre genast med den Lille Nippen om det olämperliga uti att låta sig itutas att han skola aväta slika örter. Dessa kunna däremot den gode Allan hålla sig utmed, så att han fortfar att avhålla sig vid den så pass goda Spanskvigören,
    hälsar dig en som ståndar uppå Nippens sida,
    Ruban

    SvaraRadera
  2. Självfallet!!!!!Jag har telefonerat upp till Ollonberga och sagt till att stramaljen skall plockas fram ur gömmorna, så Ruthan får brodera igen, Men vilken sorglig historia om hästen som gick hädan pga persiljekvisträtandet, sorgligt , mycket sorgligt, det gör mig lite avslagen denna fredagskväll trots chips och dip på säteriet hälsar HS

    SvaraRadera
  3. Käära Honorine, du kunna uppgaska dig, ty jag veta ej om detta enkom äro en skröna. Jag omtalar då om Karl-Brunte. Visserlunda utfanns han, men......

    Så pass formidabelt att du rang upp Allan. Hoppas nu bara att han kunna utfinna stramaljen, men å andra sidan voro ju den ett ofanterligt tygsjok,
    hälsar dig en som tillönskar dig en god nattsömn med alla fina chips samt detta dip,
    Ruban

    SvaraRadera