Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

fredag 17 mars 2017

Sångsvanarna har nu kommit till Hornbergasjön....

Ett sådant liv och kiv det är nere vid sjön, Sångsvanarna har just anlänt från Nederländerna där de hela vintern gått och gnolat och funderat hur och när de skulle kunna hitta en tid då de kunde börja dra sig mot landet Sverige och deras älskade Hornbergasjön.

Oh nu när vi väl alla, genomsnittsvenskar har konstaterat inför varandra att nu är väl ändå våren på väg, och jag känner personer, ja inte vänner till mig .men hört detta genom andra att de räknar våren genom att bära ut och in med grillen. Våren har kommit....grillen ut, det blåser i träna....grillen in, ja det kan vara ett sätt att använda sig av de matematiska  termerna men på ett lite mer okomplicerat sätt!


Idag hade Charlie i sin livsmedelsbuss de allra finaste Ostron och jag dreglade nästintill, för så illa tycker jag om dessa små läskiga snorloskor, (jaja inte efter mig, det var mina pojkar som sa detta då de tvingades äta dessa små djur varje lördag så länge salig fader levde.

Nej, jag inhandlade istället den färska Kummeln som förknippar minnen en masse och som vi alltid åt på Västkusten då vi hade huset kvar därnere .

Nu skall vi inbjuda Allan Ollonberg med sin service personal till eftermiddagen på inkokt Kummel, med en kall cremefraichesås med citron och dill, och till detta dricks det gammal hederlig Köningsmosel, vi har några flaskor kvar sedan sjuttiotalet som har mognat till sig nere i vinkällaren.

Vet ni en sak? Jo, lille Nippe sover inne i stora hallen varje natt, jo så är det, han ylar som en varg varje kväll, så det har blivit en vana att Toivo och Arne gemensamt hämtar upp lille Nippe och jag breder ut salig anfaders gamla Björnpäls framför öppna spisen och så fram med ekologiska morötter, svenska äpplen av sorten Ingrid Marie, samt kristallskålen med vatten, och Nippe frustar lite så där och äter och dricker och på morgonen ligger han där inbäddad i björnpälsen och snusar så sött.

Jag vet att detta är inte riktigt normalt , men å andra sidan är inte heller herrskapet som bor här inte heller särskilt normala så det fungerar utmärkt.


1 kommentar:

  1. Jag utebliva helt nostalgisk, Käära Honorine, nu då du så änterligt omtalar, att de gnolande sångsvanorne äro uti hamn, ty VAR skola slika vara om icke uti just Hornbergasjön????!!!! Heder åt dessa mååååå jag då få utsäga.

    Tänk slika finurerliga personager det dock förfinnas uti Guds gröna Nord. Giverlunda uttänker jagdå uppå dessa formidabla exempel till personager du hänvisat oss till. Nu kunna jag än mer författa varföre det grillas så infernaliskt. Tacka tusingen för att de påpassar att nyttja den under sommartiden, då de uti alla fall förskaffat sig denna grill ENKOM för att nyttja den då de skola uträkna om Våren äro på intågande eller EJ. Själv äro jag så pass gammalmodig, att jag gångar utefter själva almanackan (med lite hjälp av Bondepraktikan förstås).

    Jahaa, så den Lille Nippen innehaver således inkvarterat sig själv uti hallen gunås. Den Totton äro tyderligen ICKE borttappad bakom en höstack minsann. Han äro vad man så pass Tyskt utsäger, ein feinspitz, och det smakar väl ändock mumma då han ju trots allt bebor det ärbara Hornbergasäteriet.

    Jag avhörde att Själve Översten ivägtogsig för att begrunna det lilla underverket till Nippe, och jag måå då utsäga, att denne stövelknekt till man, voro synnerligen nöjd med det exemplaret,
    hälsar dig en som framser mot att få påse honom,
    Ruban

    SvaraRadera