Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 20 mars 2017

Djurgårds runda en söndag i Mars då solen skiner, och himlen är blå........ingen bra kombination!

Igår var det söndag, och själv tog jag mig in till Rosenkrantzka på Djurgården där jag träffade min kära vän Grevinnan Rosenkrantz, för att promenera en stund i den soliga eftermiddagen med den nyoperererade damen, hon har fått en ny höftled, och behöver all form av rehabilitering och vi har bildat en kedja av gamla vänner som tar ut henne en stund varje dag, för att få igång henne inför sommaren.

Hennes hem ligger så fint där ute vid Mollbergska sundet framför där hon ser inloppet och båtarna nästintill seglar genom ett av hennes stora vardagsrum.

Jag tog min Ferrari och hade en helt helvetisk tur så fort jag svängde förbi Berwaldhallen, för nu skall ni veta alla som inte känner Stockholmarna i sin prydno, att dessa personer vill också ut en Marsdag då solen skiner, de komma från Nord och Syd, de komma från Öst och Väst, och så vandras det!!!!

Inte på sidan av vägen, inte på trottoarer där sådana finns, nej nej nej, de vandrar i horder, var som helst för nu har de förstått att de äro på landet, och där finns inga regler som skall följas. Jag hade tur som bara nuddade ett tiotal med min bil, och att ingen föll till marken, för dessa horder har inte öron ögon och inte heller huvudet på, de glor mot solen med glassiga ögon, de har snören i öronen och de stirrar rakt upp i luften medan de hordar sig fram flamsande, tramsande, och nu skall jag berätta en hemlighet.

Det har" hänt i vecken", alltså vår otroligt vällästa och populära skvallertidning berättat att en person tagit sig av daga på nämnda ställe, alltså i Stockholm och denna söndag vandrades det febrilt för att hitta själva platsen , och fundera omkring detta, kanske kunna hitta ett litet bevis att överlämna till Facebook eller till Polisen. Jag hade kunnat tagit betalt och fått in ett antal tiotusenkronorssedlar då denna hord febrilt rev i snår och stampade i den torra vårmarken samtidigt som brännan, den cancerogena skulle ha sin dos i ansiktet, ja och där gick jag och försökte få Grevinnan Rosenkrantz till aktivering av sin nyfixade höft. Ja, det gick väl så där, hon är samtidigt en nyfiken dam och huvudet på henne snurrade runt halsen för att ta in allt hon upplevde, och hennes reaktion var följande: under mina sextio år här ute har jag aldrig sett så mycket människor här samtidigt!!!!!

Kära du svarade jag, det är endast för att de vill se dig ute på din vårpromenad !!!!

Då rättade hon till halsduken, slängde den lite nonchalant runt axlarna och log så där "rart" som bara äldre fina damer kan göra...


Nu sitter jag hemma på verandan med salig fars skinnpäls över axlarna för nu har solen gått ner, och kylan smyger sig på, men jag måste för mitt eget sinnelags skull inandas tystnaden. och ensamheten, långt bort från horderna i stan.

"Pöss på er alla" som vi säger på landet, HS och "Bonnlurk"

2 kommentarer:

  1. URSÄKTA Käära Honorine, men nu avsatte jag själva elvakaffet uti den så pass felaktiga vrångstrupen. Varföre törhända du förfrågar???? Svaret äro förstummat utifrån min sida. Sågo jag rätt förfrågar jag mig ideligen, men voro det faktiskt uppå detta viset att de förfaserliga horderna drogo sig mot den skvallerpressförmodandesjälvmordsteoriutlåtandet, fingo ut gamarne från krogar samt snår en dag som denna????? Innehaver dess hjon avsuttit uppå deras så pass ädlare bakdelar, för att invänta just DENNA så soliga söndag, eller VABAAAHH????!!!

    Jag kunna avtacka mig själv som icke befunno mig uppå ort samt ställe, ty eljest riskerade jag att utbrista uti ett sanningens ord om dem, ty jag misstänka att lemmeltåget ICKE berodde på sorg samt saknad. NEJ, DÄR kunna vi antagligen tala om något HELT annat. Betänk dig själv att kunna vara den uti släkten som kunna tradera synen av detta vatten uti generation efter generation. Detta min vän äro ICKE kattskit på min ära!!!!!!!!!!!!!!!

    - Men Herre Jösses Camina. Så du utser! Varhelst innehaver du varit?
    - Jag har varit i Stockholm och vandrat på ett ställe som heter Djurgården.
    - Ehh, varföre då om jag tör förfråga?
    - Mehhh, de vet du väl.
    - Nej. Fram med det bara.
    - Ja, men du vet den där gubben som var kompis med Kungen, han som kallas för Tjabo du vet.
    - Ja, Camina. Jag äro fullt uppå det klara med att vi innehaver en Konung.
    Så exakt VAD är det med det??
    - Jamen ALLA var ju där för att titta på det där vattnet han låg i.
    - Camina. Ibland VETA jag faktiskt EJ vad jag skola avgöra med dig, ty jag hysa ej längre några större förhoppningar om ditt förstånd.

    Detta Kära Honorine, utspelades RAKT framföre mitt ögonpar. Således äro en av mina simpla huspigor en av dessa uti den digra horden,
    hälsar dig en högst förfärad,
    Rubina

    SvaraRadera
  2. Ja, du ser ju själv Rubina!Vi är bara människor allihopa, och nyfikenheten finns hos såväl bönder som Grevar och Baroner. Var mild då du dömer henne, hon ville troligtvis bara bese denna vackra plats som stadsborna ännu så länge har tillgång till, låt henne undslippa stupstocken denna gång ber dig HS

    SvaraRadera