Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 27 mars 2017

Rävlyans Damkör skall få en genial present från Syföreningen....

I gårkväll var jag tvungen att ta mig ner till Hornberga och Församlingshemmet där syföreningen har arbetat så idogt under hela vintern som ni säkert känner till.

Jovisst . där stickades det och virkades det och där sörplades det kaffe, småkakor en masse låg uppdukade på stora fat, och  det som var så stort tycker jag iallafall att nu satsades det på Rävlyans Damkör som har så mycket att göra dels vid Påsktiden , sedan följer
 Valborg, Första Maj, ja, de verkar inte ta slut förrän semestertiden inträder i samhället. Jag vill visa er läsare som kanske inte kan så mycket om just detta med handarbete att dessa kvinnor är födda med stickor i händerna och det bara rinner ur dem mängder av olika skapelser. Rävlyans damkör kommer att ha sina sjalar på sig vid Valborg och då det utdelas en massa av små Rävsjalar till de yngre förmågorna i samhället för att på så vis värva nya framtida stickare till Syföreningen. Själv tycker jag att detta är nästintill ett genidrag. Varför icke ge varje barn vid dopet en Rävsjal istället för det gamla trista ljuset som funnits med sedan urminnes tider. Även vid giftermål borde de tu få varsin rävsjal om halsen istället för de omoderna gamla ringarna. Det här kan komma att växa till en stor industri, och ni läsare vet var ni såg det först då ni om några år ser hur det vimlar av rävsjalar runt om i världen och alla vill ha en sådan, jo det kommer från Hornberga och Syföreningen där!!!! Hälsar er en hoppfull HS

2 kommentarer:

  1. Här utpressar du själva luften utur lungorne, Käära Honorine, då du uppvisar dessa Rävlyestickornas attiraljer. Såååååå pass gudomerligt utsökta de äro, för att icke taaaaaaaaala om huru pass väl du nu uttänkt vad dessa kunna förbrukas upptill. Uti all synnerhet omtycker jag detta att utbyta en förhandstickad räv uti stället för de så uttjatade gyllene bojorne. Det kännas ävenledes mer ärerligt att omtala för maken samt makan, att man innehaver icke mindre än en räv (törhända bakom örat). Finnas dessa rävar ävenledes uti den lite mer vita fjällvarianten? Dessa kunna förbrukas till de så pass nyfödda telningarne, då de ju ändock äro så pass vita uti själva själarne.

    Om du vilja, kunna jag utbasunera detta till både Kreti SAMT Pleti då jag befinner mig bland landets vimlande horder.

    Detta att du agiterar för de yngre ännu icke stickfärdiga förmågorna utgörer dig till ett slags Guru,ty enkom de enfaldiga tillverka EJ garnprodukter,
    hälsar dig en som fortfar att bända samt vrida uppå Själve Överstens valna stickofärdiga fingertottar,
    Ruban

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att bli landets Stickagitator, det passar mig så väl! Stackars Översten, ska han bli tvingad till detta, anstår det verkligen en dignitet som han ändå är i de kretsar där vi äro broder och kära vän med varandra, nej låt honom slippa detta kvinnoarbete ber dig HS

    SvaraRadera