Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 26 mars 2017

Idag är det sommartid och då plockas grödorna fram.....

I de flesta fall då det gäller omställningen av vintertid till sommartid har det lärts ut till det Svenska folket att nu ska grillen ut och in, eller nu tar vi fram utemöblerna eller bär in dem......

Bah så larvigt anser vi på Hornberga!
Här har vi inga sådana regler, utan vi plockar fram de grödor som iordningsställts i burkarna sedan januari månad. Idag  är det dagen D då dessa plockas fram ur vinklar och vrår, och ställs så att solen kan få dem att njutningsfullt vända sig mot solen och sträcka ut sina blad!


Så här har det kånkats och burits hela dagen. Växthuset är nu överfyllt och verandornas fönster prunkar, ja inte än, men det kommer att prunka längre fram.....

Jag håller som bäst på att planera Rubinas skönhetsfest, hon säger att anletsdragen börjar att rätta till sig nu, och att klädnypan där bak i nacken är borttagen, och suturerna bakom öronen är urplockade.

Det är så spännande att får se hennes nya jag, FiolPelle skall spela om han orkar har han sagt, annars så har vi Micke och Molle, dessa två som arbetar som skötare till Allan kan också ställa upp som trubadurer har de viskats om, så det känns lugnt i musikfrågan.
Charlies livsmedelsbuss kommer att iordningställa Tapasbrickor har jag bestämt, lite spanskt och fräscht så där tror jag att de flesta kommer att känna , högtidstalare blir Diakonen Sven Torstensson,  och från de Konungsliga huset kommer Viktualia och Danilo  och talar om vår miljö, och vikten av att gymnastisera, det kommer att bli ett scoop , som ligger helt i tiden, Fisoa ärr numera gravid och hennes lille make Pilkalip har inget att säga till om, utan sitter därhemma och väntar på födelsen som skall äga rum om ungefär sju månader, stackars man så öm i ändan han hinner bli innan allt är klart och han kan stå där inför fotografer och journalister  och mäta och måtta med både armar och ben medans han funderar: hur var det nu då, blev det en hen , han eller hon, ja de är inte lätt för somliga hälsar HS som  är i full gång med förberedelserna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




kvällslektyr......

10 kommentarer:

  1. Då kommit till min kännedom via vår varningsdator att det avätits skavda renar här förliden på Hornberga Säteri, vill jag bara påpeka att jag, chef för den statliga vegeterianavdelningen 4 ombeder eder att genast upphöra med detta. Skavda renar har lidit innan de togs av daga.
    Hoppas härmed att detta åtlydes, ty eljest kunna represalier utlysas.
    Adela Oxygén

    SvaraRadera
  2. Oh så spännande det skola utebliva, Käära Honorine, nu då du fejar samt istår inför min splitter nya entré uti form av den nya ansiktslooken. Jag innehaver all redan uteblivit konterfejad av den så pass riksbekante konstnären Putte Acrylén. Jag kunna utsäga på den raka armen, att detta uteblevo något uti hästväg. Detta omtalar jag uti förväg, så att du icke dåndimpar då du möta mitt fagra anlete.

    Uppå Själve Överstens inrådan, haver jag betagit mig till en slik secondhandshop. Jaa. jag äro besynnerligen medveten om, att det EJ äro särskilter lämperligt att besudla mina skosulor uppå slika banala golv, men nu äro det så, att Själve uträknade, att mina kreationer äro från tideligt 20-tal. Således menade han att det KUNDE vara dags att uppdatera mig uti DEN vägen, och då med all synnerhet som jag nu som sagt, äro så pass fager under ögonen.

    Efter mycket letande samt med ångestsvetten drypande utefter själva ryggkotan, uppfann jag till slut ett vackert exemplar från tiderligt 40-tal. En liten nätt sak gjord uti ett kraftigare ylletyg i den härrligt musgrå nyansen. Visserlunda kliar den förfaserligt, men som ju alla veta: Den som vilja vara fin, får lida pin.

    Vad avgälla denna så pass årliga sommartid, kunna jag medelst ett flykterligt ögonkast uppå Själve Översten, genast avläsa om det äro sommar eller rentav vinter bevars. Huru då kunna du törhända förfråga dig. Då kunna jag raskt likt en räv genast svara med de enkla orden "kepsen". OM den utbytes mot en som äro en halv nyans mörkare eller ljusare, veta jag om sommaren framstår vid själva dörren, eller om det utväntas nederbörd uti form av snö,
    hälsar dig en nyekiperad,
    Rubina

    SvaraRadera
  3. Rubina! Nu tog du väl ändå i mer än vad som anstår en kvinna i överklassen nuförtiden,,,,,Musgrå ylle?????? Vad tänker du på, du har alltid haft musgrått på dig så länge jag känt dig, och nu nyekiperar du dig i samma musgrå???????????????Jag förstår mig icke på dig, varför tog du ej en BEIGE som är sååååå ååååååååååååååå snyggt! Men du gör ju som du vill natuligtvis! Ska jag duka festbordet i dimrosa eller du känner kanske att det blir alldeles för djärvt???????? Lite gråmossa som dekoration och lite dammtussar sött sammanknutna till små buketter???Jaja du bestämmer själv naturligtvis Rubina, jag gör precis vad du ber mig om så det är bara att telefonera Hornberga!!!!

    SvaraRadera
  4. Bästa Adele Oxygen på Vegetarianverket avd 4, jag ber DIG hålla dina tassar från mitt liv och leverne, härute kryllar det av renar, och vi har fått kunglig dispans att få avskjuta ett par varje vinter för att hålla beståndet intakt, så du är välkommen hit ut och du får gärna vara med vid såväl avskjutningen som resten av styckningen, tillvägagångssättet, och sedan får du enligt min kökspersonal vara med i köket och få lära dig att tillaga en av Sveriges godaste RENSKAV, vad det något mera Du ville? Vänligen Grevinnan på Säteriet

    SvaraRadera
  5. Vet hut du grymma människa!!! Skulle JAG i egenskap av, kanske inte just renskötare, men ändå......, stå där och titta på då de stackars renarna skaves så till den milda grad, att änglarna gråter. Det är en ren hädelse att tvinga mig att vara med då det ska mördas renar. Att sedan ha mage till att stoppa i sig dessa avskavda renar går över mitt förstånd.
    Fortsätt ni bara att kanibalisera på allt som springer i eran väg, men please, lämna MIG utanför det.
    En sak till. Vår varningsdator är alltid påslagen, bara så att du vet det. Uppfatta gärna det som ett hot, för VI är minsann på renarnas sida.

    Adele Oxygén

    SvaraRadera
  6. Käära Honorine Nu utveta jag ICKE vad du omtalar, då du så pass direkt säga, att VÄL märka, att DENNA lilla "trasa" äro MINST en nyans ljusare till sinnet än de överiga. Att den äro av grovt ylle som kliar infernaliskt, kunna då anföra mina tankar upp till tagelskjortornes fördelar, ty på slikt vis utveta jag att jag lever.

    Vad anbelangar dessa bordsdekorationer, giva jag dig helt fria händer, då du kunna detta så pass charmant,
    hälsar dig en något stött,
    Ruban

    SvaraRadera
  7. Då ber jag dig verkligen om en ursäkt, jag trodde att klänningen var i samma musgrå som alla dina andra klänningar, men nu vet jag att det är en alldeles ljusare nyans, ja men då dukar jag med en nyans jusare dekorationer helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Adele Adele! Så upprörd ni är! Renskav eller skoskav, lugna ner er människa, jag låter er ha er förening så låter ni mig ha min mat ifred, är det klart nog hälsar HS

    SvaraRadera
  9. Aj aj aj, så bitsk man kan vara. Här har det tydligen trampats på en öm tå, men LÅT renarna vara ifred, även om det vattnas i munnen då du ser en sådan.
    Adele Oxygén

    SvaraRadera
  10. Jag godtager naturlemente din så nobla ursäkt, Käära Honorine, vad angå den så pigga musgrå kulören uppå min nya kreation.
    Det låta utmärkter då du välja en något ljusare nyans uppå dessa bordsdekorationer, ty då framstånda min nya klänning allt mer kunna jag tycka,
    hälsar dig en som gärna vilja uppvisa densamme,
    Ruban

    SvaraRadera