Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

tisdag 21 juni 2011

Res till Moderna museét

HS här, men nog om mig. Jag tycker inte om att tala om mig själv och mitt lilla enkla liv, det tror jag att alla har förstått nu!
Nej, nej och åter nej, nu talar vi om en annan kvinna tycker jag.

På ARN hade Julle Jr rullat ut röda mattan och jag slussades direkt in i VIP lounchen för en kort intervju med media. Expressen har jag svårt för, de är så insinuanta. Nej, tacka vet jag Aftonbladet, där är man folklig och festlig och ville göra en helsida av våra björnaffärer.

Efter det hade raringen ordnat en lunch på Moderna museét, innan vi for  mot Hornberga. Efter några ostron och en hummerstjärt så ville jag se vad nytt där?
SIRI DERKERT, denna lilla fantastiska kvinna och konstnär som levde ett fantastiskt liv på 1900talet. Hon gick bort 1973, och hennes sista projekt var utsmyckningen av perrongen vid T-banan vid Östermalmstorg. Med hjälp av sonen Carlos klättrade hon på stegar och borrade i stenväggarna, ja vilken kvinna.
Hon hade så många strängar på sin lyra, allt från oljemåelri,teckningar, skulpturer, handarbete, collage, modetecknare ,var aktiv demonstarnt under Vietnamkriget mm.
Jag blev så imponerad av henne så att jag själv står helt i skuggan av henne(iallafall idag) En sådan kvinna är något att ha som ett ideal att tänka på då man känner sig seg och liten.
SE UTSTÄLLNINGEN säger petit moi som nu sitter i bilen på väg hem, inte ett arbete väntar så långt ögat når!!!!!!!

Nu ser jag gården, jipiee!!!! Love HS

4 kommentarer:

  1. blir så glad att du inte sitter hemma och bara slöar.
    Jag sitter och är orolig för midsommarafton, ska ju vara singing leader hos familjen von Bentzen på Trollhaugen, men har nu fått angina. Vet ej hur det blir men min make Greven av Kolsundet har nu lovat att ersätta mig om min hals inte orkar. Hoppas att allt är bra på Hornberga. Har vandrat över era ägor flera ggr men ni har tyvärr inte varit hemma. Har inte haft något att läsa eftersom vår samling ligger nerpackad och tänkte att Stiernspetz har ett så stort bibliotek, så där finns det säkert någon bok åt mig.
    Ha det så gott
    grevinnan af Kolsundet

    SvaraRadera
  2. Tänk så lustigt. Är precis hemkommen från grevinnan Kohorn, du vet hon som huserar i en av paradvåningarna på Öfvre Östermalm. Hur det nu var, kom vi att tala om dig, lilla Honorine. Vi var var båda rörande överens om att, om det är någon här i världen som så gott som aldrig talar om sig själv, så är det du. Sedan då jag kommer hem möts jag av Camina som nigande översträcker ett telegram på som låg på det gamla fina och mycket antika silverfatet. Du vet det som redan Martin Luther nyttjade. I alla fall. Jag sprättar upp det och får då naturligtvis ditt telegram framför mina ögon. Och där står skrivet svart på vitt att du faktiskt undviker att tala om just dig själv. ÄR inte sådant ytterst märkligt. Man skulle nästan kunna tro att det gått troll i det.

    Så du säger att du känner dig lite i skymundan för Siri Derkert. Det min vän är något som kommer att vara snabbt övergående. Det du skapar och kreerar slår hennes alster med hästlängder. Så fick jag då äntligen det sagt.

    Jag antar att du vilar din uttröttade lekamen i någon av divanerna. Kan det månne vara i den turkosa salongen? Julius DÄ måste vara helt salig nu då du är hemma igen. Men hur i allsin dar kommer det att bli med kärleken Vladimir? Tror du att han vill vara din toyboy, eller vill han ha hela kakan. Ja, det är sådant jag nu går och funderar över. Men icke ett ord kommer över mina idag en aning nariga läppar. Jag kände idag att grevinnan Kohorn allt var ute och fiskade. Men som sagt. Jag tiger som muren.

    Camina tog emot ett samtal från Ekerö, då jag ej var hemma. Från det hållet hälsdes det att Silvan nu är så gott som återställd, och att maken åter igen vänder ett blad i den boken som han tydligen numer ständigt går omkring med. Ja, det var väl allt för stunden.

    Men jag tror att jag blir GALEN. Den förmenta pigan Camina har fräckheten att stå och läsa över min axel då jag skriver. Hon utgår från att du inte orkar läsa den ordmängd jag präntar ned. Hon anser att det är som långa romaner. Och sådant blir hiskeligt tröttande i längden. Hon anser att man skall vara kort och koncis. Bara skriva det allra nödvändigaste. Vad anser du om det?
    Undrar en plötsligt orolig
    Rubina

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du ska byta ut den gamla pigan, ja nu är jag rakt på sak! Springer där och läser över axeln och styr och ställer. Nej säger jag. Försök få tag på någon liten människa som gör som du befaller kära vän, det blir alldeles för arbetsamt för dig annars. Bara ett gott råd i all välmening!
    Tänk att den där grevinnan Kohorn ska snoka och bry sig iu allt hon också. Vi har varit ovänner så länge jag kan minnas, hon var elak mot min lille C-J, och något sådant glömmer man bara inte.....
    Skönt att Silvan rättat till sig, och gamle Calle, och sitt bokbladsvändande, ja ja vad säger man?
    Jag har hört från en säker källa, och det här är inget skvaller att det kommer ut nya böcker snart , för honom att vända blad i. Jag säger inget mer. Kramar en masse från HS

    SvaraRadera
  4. Jösses!!! Vad ÄR det du säger? Har Kohornet varit stygg mot dig? Det hade jag ingen aaaaaaaaaaning om. Då får jag allt rätta skeden efter munnen. Henne skall jag härmed hålla kort. Icke att undra på, då hon var så iger på att höra allt om lilla dig.

    Vad beträffar Camina, så läser du mina tankar. Det får faktiskt finnas gränser för vad hon tar sig helt orättmätigt till.. Jag har redan vidtalat en liten varelse som heter Svala. Jag tror nog att det lutar åt hennes håll så smått. (Camina har alltid översten användning för i stallet. Där finns massor att mocka=. Har du hört något nedsättande om henne?

    Jasså, du har också fått den informationen att de är en ny bok på väg att sitta och vända ett blad i för Calle. Då bara måste det stämma. Appropå honom, har jag från säker källa erfarit att lilla Madde äntligen har bestämt sig. Hon kommer att förbli i det stora landet i väster. Om du undrar från vilken källa jag erfarit detta, kan jag omtala att det kommer från en lite mer känd avisa, som kallar sig Aftonbladet. Ver du något om den avisan? Ja, ja. Man kan ju inte involvera sig med allting. Trösta nu lille C-J om han fortfarande fäller bittra tårar efter Grevinnan Kohorns elakheter.
    Hälsningar R v O (som nu skall ta sig en närmare till på lilla Svala.

    SvaraRadera