Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

torsdag 16 juni 2011

Konst ger livet en extra dimension

Vilken dag!  Visningen var enkom för oss speiellt inbjudna, men det var mycket folk där ändå. Roger More med fru såg jag i vimlet. Tavlorna var ju helt fantastiska.Jag var på Lousiana i Maj och såg hans utställning "Krig och Fred" men det här var ju helt annorlunda. Ljuset i dem, den naivistiska tonen, Ofattbart att han föddes 1881 -1973. Man kan tro att de är målade idag 2011!!!!
Han levde nästan hela sitt liv vid Medelhavskusten, och det känns faktiskt i de här tavlorna. Vore underbart att få ha dem hemma på säteriet, men , men drömma kan man ju göra.

Nu sitter jag och ser ut mot havet här på takterassen, vi har det nästan spegelblankt, och jag ser en av båtarna från Korsika tuffandes in mot hamnen med turister . Ett flygplan landar precis nu på flygplatsen. det ser alltid ut som det störtar, bara försvinner rakt ned efter en lång inflygning!!!!
Ikväll ska jag äta med middag med Armand och Henriette, gamla vänner sedan många år som bor i Mougins. Men de kommer ner hit till hotellet vid 22.00 för att inta en sen middag med petit moi. Så gulligt av dem.
Imorgon far jag åter till Sverige, har inte tid att stanna en natt till som jag hade beräknat. Är man i buissness så är man. Sonen ringde och vi talade Anatonov och våra affärer i Ryssland. Ja , plikten kallar!
A revoir HS                       

1 kommentar:

  1. Så rätt du har då du talar om Picassos moderna sida. Och visst har du rätt i att det ser ut som om de vore målade just IDAG!! Jag har en väninna, eller kanske jag skall kalla henne för en ytterst ytlig bekant. Hon har mage att kalla sig "Kulturtant". Bara det är en aning magstarkt, för att inte säga pretensiöst. Det skulle absolut inte förvåna mig om det helt enkelt är är hon som påtat ihop dessa "Picasso"bilder. Hur som helst med det. Min stakaste favorit av de tre bilder som uppvisas är nog ändå den tredje. Den ser också ut som om den är den i allt överskuggande dyrast. Det finns detaljer där som verkligen inte går av för hackor. Vill passa på att säga att översten är av samma åsikt. Han är en lite av en kännare.
    Jasså Roger med viv var också där. Bjöd du in dem på ett glas skumpa efter vernisagen? Sicken en dum fråga. Självklart gjorde du det, om jag känner dig rätt. Och appropå skumpa. Jag ser här att sonen dväljs i det Ryska landet. Då utgår jag från att du får dig tillsänt äkta champagne lite nu som och då. Det som fransoserna kallar champagne är bara blask om man jämför.
    Jag hoppas att måltiden tillsammans med Armand och Henriette var utsökt. Sänd dem mina hjärtligaste hälsningar då det passar sig.
    Vakta nu din tunga väl då du besöker det Ryska landet. Man vet aldrig vad som kan uppfattas som skvaller eller allvar.
    Med omtanke
    von Oben

    SvaraRadera