Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 25 september 2011

sköna söndag

Jag red ut på tidiga förmiddagen med Tunas idol, och hade med mig lunch i ränseln.Kände att jag behövde denna ensamma dag i naturen för att reflektera över mängder av saker i livet. Att kontemplera har för mig blivit allt mer viktigt med åren, tänka och fundera omkring såväl stora som små frågor är viktigare än umgänget med mängden av människor.
Så långt bort på ägorna har jag aldrig tidig ridit!  Vad är nu detta undrade jag? En ödestuga på mina marker!!!
Vilka tankar det ger , vem har levt där en gång i tiden? En ensam människa? En hel familj? Vilka var de?
Tusen frågor kommer till mig, och jag sätter mig ner på trappan och äter min medhavda matsäck, medans höstens solstrålar värmer skönt !
När jag går runt där hittar jag en gammal hemsnickrad stege som står lutad mot ett mossigt och vindpinat körsbärsträd!Har den stått där kvarglömd kanske över hundra år?? Tanken svindlar, och jag känner tårarna rinner nedför mina kinder av den mäktiga känsla jag får av hur nutid och dåtid flätas samman till ett enda nu!

Sakta rider jag hemåt, och då jag når Hornberga säteri igen har redan den kyliga vinden gjort sig påmind, och det känns skönt att lämna Tunas idol till Arne som kör åkgräsklipparen för sista gången denna höst.

När jag kommer in i hallen doftar det bara så där Toivoaktigt!
Jodå, där står han i köket och har bakat sina "pärkakor" igen. Plommonpajer, plommonkakor..........
Jag ler för mig själv och tänker att avståndet mellan då och nu är litet!
- Snälla Toivo! Tack för att du är så duktig med att ta hand om gårdens alla frukter och bär, men nu tycker jag att du ska ta lite ledigt från det. Våra frysar är fyllda till bredden och vi klarar en krisvinter med lätthet!

- Jo sir du frun, nu kan jak para fara till Kokkola och jaka älkar , det ska bli sitpra frun!!!
- Jag lovar att kommer du hem med älgkött så blir det en frys till!
- Sitpra frun, nu ska jak koka kaffe till frun och så plir det lite pärkaka till, sitgod!!!

Tack  Toivo och tack till alla för en härlig dag på landet säger HS  

1 kommentar:

  1. Kära Honorine! En sådan rysligt spännande upptäckt du gjort. Och detta på dina egna ägor. Jag vet att de är enorma, men att de var SÅ stora, hade jag då ingen aning om.
    Kan detta ha rört sig om någon av dina anfäders tjänarbostad? Kan det ha varit deras "Arne" bott där med hustru samt 18 barn? Eller kan det helt enkelt ha varit någon som byggt upp något svartbygge, som dåvarande Herrskap sett mellan fingrarna, då de var i behov av ett boende. Har du kollat planeringskartan över dina ägor? Kan det rent av vara en statarbostad En som mer eller mindre arbetade gratis? Här ställs det tydligen också en hel massa frågor. Om du tager dig dit vid ett annat tillfälle, då kanske på Lady Gaga, skall du kanske taga dig in i huset. Kanske du då kan känna, eller upptäcka något som kan ge dig ledtrådar. Du kan troligen rätt snart känna om det är possitivt att vara där inne. Dessutom kan det ju vara bra att ha i tankarna då det nästa gång skall göras en filmatisering av något av dina manus.

    Och sedan denna så utmärkta Toivo, som nogsamt ser till att kakbehovet tillfredsställs. Han är väl för go.
    Inte visste jag att han dessutom är jägare. Så det skalls iväg till Kokkolas urskogar för att vittja skogen på dess konungar. Du får faktiskt ursäkta mig, men det är så svårt att förbise tanken på hur det ser ut då denne så Finske man kommer hemsläpandes med en 14 taggare uppslängd över axeln. Si DET är manligt, må jag på min ära säga.

    Jag märker dock till min stora fasa att denne man ävenledes svänger sig med svordomar. Nu är de visserligen icke av den allra grövsta arten, men ändock. Det skär trots allt ordentligt i mina skira öron. Det får honom att låta som om han vore allra minst en.... tja, varför icke en kolmilare av värsta slag. Blir du aldrig orolig att den så lilla rara nätta Elsa skall ta skada? Men om du har tur, så kan det ju vara på det viset att hon icke har den minsta aning om vad dessa så vulgära ord betyder. Vad du nu än gör, så fråga absolut icke henne om hon äger någon vetskap i denna sorts ord.

    Har du ordenligt kollat av att denne så Småländske Arne väl avtorkat Tunas Idol efter er våldsamma galopp. En svettig häst är ICKE att leka med, sade redan Gunnar Sträng på sin tid,
    hälsar dig
    Ruby

    SvaraRadera