Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 5 december 2011

En skidtur runt sjön blev det.....istället

Att springa i dessa mängder av snö var det icke tal om, utan jag tog fram och vallade mina gamla skidor sedan tonåren, och har åkt en runda i skogen, friskt och härligt. Solen strålar från en klarblå himmel och det är ca -10grader kallt. En helt perfekt dag i december...
Ja, jag tog i angående resor till solen i länder med obehagliga regimer och det står jag för....
Men dels beror det också på att jag har äldste sonen Julius Jr. därnere just nu som säkerhetschef just under dessa dagar, och min oro för vad som sker och hur dessa uttalanden görs, ger mig en märkbar stressighet och vånda inför vad som är på gång....
Varför kan vi inte vara förenade som en enda stor familj alla människor?

Här på Hornberga fungerar det ju alldeles utmärkt, så varför inte i andra delar av vår värld frågar jag mig?

Jag måste bara visa er det första av årets julkort som kom häromdagen från Aunt Annie i Cornwall, en släkting till salig far som jag enbart har kontakt med via dessa julhälsningar , men se så vackert det är!
Jag har själv dekorerat och målat ett hundratal som skall skrivas under i dagarna och läggas i kuvert, det är en viktig tradition anser jag.
Nu till dagens begivenheter! Det stora idag är att jag skall fara in till stan och Rubinsteinska palatset och där bli bjuden på lunch , bestående av Pärlhöns i Maderiasås, med plommon. Desserten är en hemlagad Ris a´la malta, ni kan tro att Rubina styr i köket över personalen just nu!!!!!
Hoppas hon beger sig ända ner i den gamla vinkällaren och dammar av ett gott rödvin av gammal årgång .....
Med detta önskas er en god dag i vinterdecembers vita drivor.

3 kommentarer:

  1. Ja, kära Honorine. Här står jag nu med pärlhöns upp till knäna. Det är viktigt att du får dig ett riktigt skrovmål då du skall gästa mig. Madeirasåsen tillverkar jag medelst ett urgammalt recept. Jag vill icke direkt påstå att det härstammar från vikingatiden, men näst intill.
    Ris a`la Maltan står på kylning. Jag måste tyvärr invänta Själve Överstens sorti, då han skall begiva sig till dig för att bevaka att allt går rätt till. Då han farit sin kos, kan jag ta mig till mitt ytterst hemliga gömställe där nyckeln till vinkällaren befinner sig. Jag vet ju så innerligt väl, att du stort uppskattar ett riktigt kraftigt vällagrat vin till denna anrättning.

    Så kusligt att Julius JR nu åter igen befinner sig på en så pass orolig krigsplats. VARFÖR lockas han av detta, kan man fråga sig.

    Jag kan absolut stort medhålla dig i att det vore attans så mycket bättre om folk i alla världens hörn, kunde hålla sams. Vet de icke att det är direkt livsfarligt att nedskjuta varandra så att blodvite uppstår till den milda grad, att döden därpå följer.

    Detta så ytterst trevliga lilla julkort från Cornwall, attraherar mig synnerligen. Skönt också att du redan står klar med dessa 100-tals kort som nu skall sändas vida omkring. Här på Rubinsteinska är även jag så gott som klar, för att sedan vidarebefordra dessa till sina rätta adresser.

    Det är då en evinnerlig tur att du kommer ha rätt till äga denna bombsaneringsman, nu då det fullkomligt kommer att regna in post. INGEN vet vad som döljer sig bland dessa julkort. Således bör du helt avstå från att vidröra dessa innan bombisen signalerat klartecken.

    Jag kan riktigt se framför mig hur pass rosig du är om dina vinterkinder, efter denna så hala skidfärd. Själv brukar jag spänna på mig mina gamla kära spiskrokar, för att sedermera fara omkring i yster isdans till tonerna av Strauss.

    Här är som jag tidigare sade, en smula snärjigt, då jag nyss avvinkat lilla nätta Svala som tagit tåget ned till det så Småländska Nybro. Hon skall gå en intensivkurs i glasblåsning på PUKEBERGS glasbruk. Ett otal av mina gamla anfäder har ägnat många timmar åt att formge den så heta glasmassan. Det är nu en gång för alla en nödvändighet i vår släkt att kunna utöva just den konsten. Det var gamle käre Volfram Hänryckt som lade till denna lilla klausul i sitt testamente. Trevligt anser jag. Själv besitter jag ett otal diplom, som tydligt omtalar att jag behärskar denna konst till fullo.

    Nu måste jag avsluta, då det är dags att ta mig ned till den heliga vinkällaren. Därefter hinner jag precis avtaga mig mitt förkläde, för att sedan välkomna Honorine Stiernspetz.
    Rubina

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara buga och tacka och niga och säga miljoner tack för den gourmetlagade Pärlhönan, och Maderiasåsen, .....drömgod! Där överträffade själva Vrete Torman på sin tid, då han anrättade detta på Operakällaren. Hans höna kom aldrig upp på din nivå!!!!!!
    Tack för all Ris alá maltan som jag fick med mig hem till personalen. De åt sig mer än mätta!
    Det var en fantastisk stund på Rubinsteinska hälsar HS

    SvaraRadera
  3. Ack kära Honorine, vad är väl en enkel liten pärlhöna jämfört med ditt så exelenta sällskap!!
    Tiden har då en ytterst märklig förmåga att bara flyga iväg, då jag har den stora glädjen att få samspråka med dig!!

    Så förbålt prima att din stab ville hålla till godo med detta ris som ävenledes innehöll såväl oranger som vispad grädde från vår egna besättning av kreatur i form av kor. Att sedan tillsätta ett par vaniljkorn förbättrar det hela.

    Hör gärna av dig, då det pockar på i smaklökarna efter en ny liten pärlhöna. Vrete Torman gjorde troligen så gott han nu förmådde, men som sagt. Alla kan ju icke ALLTING,
    anser,
    Ruban

    SvaraRadera