Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

fredag 23 december 2011

Snart, snart är det jul.........bara lite kvar att styra med.........

Godförmiddag ska jag säga vid denna tidpunkt här ute på landet.
Jag har sovit som den Grevinna jag är, och skall nu sätta fart in mot staden, för att där hämta upp varsitt dussin med specialsydda skjortorna till sönerna, med monogram på fickan.
Det är det viktigaste för dem , då det varit så i många generationer Stiernspetzar, alltid monogram, icke utan mitt monogram sade redan salig gammelfarfar, innan han klev i nattsärken!

Lilla Elsa gör knäck där nere i köket, det doftar ändå hit upp, den söta varma juldoften!

Ja så var det de här med korten som jag delar ut varje år på Julafton till mina gäster, ja pojkarna har nu fått sedan de var små så deras eantusiasm över mors teckningar behöver vi icke diskutera, men andra brukar glädjas desto mer. En liten julbild varje år, som jag själv signerar, och dessa kommer att generera slantar så småningom........Nu är de iordningställda iallafall! Dekorerade med bladguld, men jaja....jag tycker själv att det är en trevlig tradition!!!!!!

Igår kom Toivo hem från ICA med en grillad gris, som han på eget bevåg inhandlat och tyckte att vi skulle ha liggande mitt på Hornnergas julbord!!!! - Barbar skrek jag till honom och då svarade han : perkilä saaaatan! och tog grisen under armen och gick ut igen!!!
Ni förstår väl själva min reaktion????????

Nej, den stora soppskålen med Hornbergas egenhemlagade Risgrynsgröt, det är den som skall trona mitt på vår julbord. Grisen får han ha nere i sitt pörte och göra vad han vill med, hemska karl säger jag!!!!!

En svart gestalt, och ingen avsändare, jaha , då är det L.vT naturligtvis som skall försöka skrämmas igen, men se den gubben gick inte!!!
Från vännerna i Monaco!
Här har också julkorten ramlat in en masse förstås, jag skall visa er ett par tänkte jag.

Från favorithotellet i Nice kom detta kort!

Nehej mina vänner, nu skall sättas lite fart här och inse att det är imorgon som Jultomten kommer!
See you! HS

3 kommentarer:

  1. Ja Jisses Anamma som denne urskogsToivo kan grisa ned det, kära Honorine. Ett sådant kolossalt svineri att enkom bordlägga detta så knaperstekta SVIN, rakt ned på detta så anrika HornberaSäteribord. Och detta har han mage att göra på själva dan före dan dagen!!!! Mom Dieu petit Comtesse!!!

    Jag kan i och med detta endast livligt föreställa mig hur pass råbarkat det nu ÄR i detta så Finländska pörte bevars. Låt för all del icke den så sirlige lille Smålänningen sätta sin tåspets innanför DESSA dörrar. Hans så välutvecklade installationsådra KAN på så sätt gå alldeles förlorad.

    Alledudande MIG, sådana kopiöst granna julkort du så generöst giver dina gäster då denna så ofantliga högtid infinner sig. ÄR de verkligen värda allt detta bladguld?? Signerade och allt. Jo, det må jag då SÄGA. Att vi här på Rubinsteinska skulle hålla oss med dylikt, är nu en gång HELT otänkbart. Jag giver dem i stället varsin liten granruska att gå omkring och daska på varandra i all vänskaplighet. Dock kan jag alltför väl erinra mig förra årets begivenheter, då Själve Översten tog sig före med, att allt för hårt bruka hans armkraft, då han så låtsasystert dängde till mig så pass illa, att lilla nätta Svala höll på att falla pladask rakt ned i själva golvet av rena vinddraget.

    Kära Honorine. Ibland gör du det så pass svårt för mig, då du har vänligheten att uppvisa detta kungapar. Då jag är en så pass fragil liten människa, kan jag enkom med tvång borthålla detta tåreflöde som bara okontrollerat rinner. De ÄR ju nu en gång så näpna.

    Rätta mig om jag mot alla odds skulle ha fel. Men visst ÄR det väl på Le Negresco du intager ditt så vansinnigt nödvändiga kaffe? Ibland har den ovälkomna frågan sluppit in i min hjärnbark, som lyder: Varför alltid på detta samma ställe? Du som nu ÄR så pass urban. Borde du icke byta kaffekreatör lite nu och då? TÄNK om du missar någon outstanding kaffekonstnär!!!

    Nu måste jag dock få säga, att denne så extremt svarte man, oroar mig en smula. Jag trodde att denne LvT hade, som man så vanvördigt säger, kammat sig!! SKALL nu detta så löjliga narreri igenbörja?? En vacker dag, kommer jag att uppleta honom, för att sedan omilt avläsa lössen från honom. Han fullkomligt tigger samt ber om detta. Men detta kommer enkom att komma till stånd, om det visar sig vara han, naturligtvis.

    Sov nu vackert på papiljotterna, så att tomten ger dig en ansenlig mängd julklappar. Jag har på känn att han dåras av falska lockar,
    hälsar dig,
    TomtemorRuban

    SvaraRadera
  2. Jag lovar dig kära Tomteruban att vid nästa besök i Nice skall jag besöka ett annat ställe för att intaga mitt kaffe, man måste VÅGA här i livet, dte har jag gett mig själv som nyårslöfte! Det där med den lilla granruskan verkar inte helt fel, ska kanske införa detta inför nästa jul och låta det bli en ny TRADITION på min ära hälsar en julstressad HS

    SvaraRadera
  3. Så elegant, kära Honorine, att du vill anamma vår lilla jultradition här på Rubinsteinska.
    Det lilla nyårslöftet du givit dig själv angående intagandet av kaffe, kommer att fröjda dig i det oändliga,
    hälsar dig,
    Rubie

    SvaraRadera