Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

lördag 24 december 2011

Nu står risgrynsgröten på bordet....

Ja , nu är mina grannar och goda vänner här, sönerna och jag själv omklädda och uppklädda som sig bör en Julaftonseftermiddag på landet.

Det stora fatet fyllt med risgrynsgröt är inställt mitt på bordet, och däri ligger den mandel som alltid skall finnas där, allt enligt gammal tradition.

Ruth är så fin idag i sitt nypermanentade hår, och hon går med kryckor nu, vilket framsteg! Allan har sin sportkostym, trots att jag aviserade om Smokingklädsel, men honom kan ingen bestämma över!!!!
Han är glad som ett barn på just det, Julafton, och oj vad han tycker om Glögg den mannen!!!!

Mina älskade söner ser ut som de kommo direkt från skönhetssalongen, så eleganta i midnattsblå Smokingar och sin monogramprydda inneskor från Lobutain. Ytterst eleganta vill jag säga.

Rutger och Christina, är belevade och sociala, javars han är ju Greve till födsel och ohejdad vana , så han vet ju hur man för sig ! Christina har sin röda linneklänning med 36knappar på! Tjusig till hennes långa slanka kropp!

- Det är jag som har fått mandel!Allan ropar högt av glädje, och det unnar vi honom så väl.

- Grattis Allan, blunda nu och önska dig något söäger min yngste son, och Allan kniiiiiper med ögonen en lång stund och vi andra kan inte annat än skratta åt honom....


- Nej nu mina vänner, skall jag läsa ur Postillan, så då ber jag er att samlas inne i biblioteket. Sedan tar vi och går tillbaka till matsalen där Toivo och Arne hunnit duka upp ett naggande gott julbord!

Våra traditioner i detta hus är för oss Stiernspetzar mycket viktiga. Var och en har sin plats och sin funktion, och vi håller också noga på klockslagen just denna dag. Så nu skall jag hämta Bibelln och läsa : Det hände sig vid den tiden........På återhörande hälsar HS, och God Jul!

1 kommentar:

  1. Vet du kära Honorine, att: Det hände sig vid den tiden..., även på Rubinsteinska! Lilla ljuvliga Svala tindrar så vackert med sitt midnattsblå ögonpar. Camina kan hålla igen munnen då detta uppläses för dem. Själve Översten har ständigt annat att "dona" med, som han plägar säga. Det verkar som om han är orolig över något som icke stämmer där borta i hörnskåpet. Då han inspekterat detta om och om igen, böjer han huvudet bakåt i en märklig ställning. Som om han ävenledes avsynar tacket, medan han gör en slags välbehagsrysning. Ja, inte vet då JAG vad han sysslar med, men det är väl lika bra att han får hållas med denna avsyning av just DETTA skåp.

    En sådan oförskämdhet av detta Ollonberg, att komma iklädd i denna SPORTKOSTYM. Var den ävenledes i TWEED?? Tack och lov att denna lilla rulta till Rutha var så pass välondulerad. Det kan jag livligt föreställa mig, var ypperligt tillsamman med dessa kryckor.

    De två så förnämliga gossar du besitter, är BÅDA så pass granna, att ord saknas. I SYNNERHET då de är prydda i dessa så monogramerade inneskor.

    Att den så pass Grevliga Greven Rutger vet att föra sig, vore än märkligare om fallet vore tvärtom. Att sedan dennes hustru nu i denna afton valt att uppbära en tiolett med icke mindre än 39 knappar, kan en liten vän kvinna som jag, lätt förundras över.

    Det är dock självklart att detta Ollonberg fingo den så traditionsbundna mandeln. Det är väl dock icke något att förundras över, då han troligen nappade åt sig den större mängden av detta hopkok av risgryn. Märkligare vore det om han så att säga, missade den.
    Var det en ohemult vacker syn att få sitta på första parkett, för att på så sätt kunna iakttaga dessa så infernaliskt hårt hopknipna ögon?
    Visst är det väl på detta viset, att du, liksom jag, gärna skulle få veta VAD detta Ollonberg mest av allt önskar sig. Kan det vara mer mat?

    Jag skall nu icke längre uppehålla dig, då ni fröjdas så till den milda grad,
    hälsar dig,
    Ruban, som vill erinra dig om Annandagens festiviteter här hos mig

    SvaraRadera