Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

onsdag 21 december 2011

tyst i hela huset......................nattliga funderingar

Jag viskar för mig själv :":det är mitt i natten"!  Endast jag och kattorna är vakna. Jag sitter här inne i mitt skrivrum och håller på med julklappsrimmen förstår ni. Ja, en del människor har väl slutat med detta för long time ago, men inte här hos oss inte. Gamla traditioner skall vårdas anser vi, och vad skriver jag på ett paket med en ny liten fin arbetsklänning i svart med tillhörande spetsförkläde och liten vit mössa till som jag har specialbeställt till Lilla Elsa? Det står stilla och klockan är 02.30.Kanske någon kan hjälpa mig?
Arne har fått ett nytt blåställ, han älskar att gå i gammaltidens arbetskläder förstår ni Ska jag skriva: Rött är sött och grönt är skönt, men blått är blått och ALLTID FLOTT, om än på lille Arne!
Ja, det tror jag det blir, det lät ju riktigt fyndigt.....
Till Toivo har jag köpt Franska Cigarrer,och hur skall jag görA MED DEM?   "Jag känner doft en utav en man, men oj så rökigt,var är då han? Jo, det är ju Toivo, med sin finska pinne, gå nu ut, för du får inte ryka inne!"Nja......men så här dags så får det duga....
Pojkarna har jag inte handlat till ännu, de har ju fått överskrivet halva egendomen var, så det kan väl vara en julklapp som heter duga, men så vill de ha paket också. Ska svänga in till stan imorgon och se om Strömstens skjortor har några fräscha på lager? Men så är det där med monogram. de ska ju ha monogram på bröstfickan, men jag misstänker att affären har några färdisydda skjortor på lagret enkom till pojkarna, då de vet att när som helst kan det behöva ha ett lager nya, ja ja detta får jag ringa om nu på morgonen!

Och så skall granen kläs imoronkväll då alla är samlade, men den har jag sett ut för länge sedan och visat Arne , som märkte ut den, och honom litar jag på.
Jag skall ner till stallet också idag och julpynta till hästarna, det gör jag helst själv, de vill ha på sitt speciella sätt, varsin halmkorg med Äpplen(Ingrid Marie) och morötter,(svenskodlade och närproducerade) en liten korg var med vedugnsbakat hårt knäckebröd,(från samhället) och så varsin stor pepparkaksgubbe med kristyr på, likadant varje jul!(från bageriet i samhället)
Sedan klär jag stallet med röda sidenrosetter, glitter och vid dörren en liten gran med morötter i, minimorötter ska jag ta iår. Oh så glada de ska bli mina sötnosar.....
Nu är det bara en sak jag funderar på innan jag lägger mig. Hur gör jag med Allan och Ruthan Ollonberg? Jag tycker det är synd om dem att sitta själva på Olonberga julaftonens eftermiddag och kväll, hon i rullstol, och han är väl hungrig som vanligt, nej jag ringer upp dem på morgon och bjuder ner dem, så får det bli.....Nu mina vänner, lägger jag mig och njuter av livet på landet, och inväntar morgonen med stor tillförsikt!
See you! HS

3 kommentarer:

  1. Men kära Honorine, så du sitter där och skaldar i den så tidiga morgontimmen. Så fanatiskt spännande det skall bli för dessa dina tjänstehjon. Dessa alla klappar är så utomordentligt väl valda, av en så pass skicklig Grevinna. MÅTTE du nu bara få tag på dessa så monogramerade skjortor till de båda gossarne. Blir det ett dussin var till dem?? Det är ju så pass viktigt att det ALLTID finnes tillstädes nypressade dylika. Denne SÄPOman kan ju så lätt solka neder sina, då en smutsig bov skall fångas, medan lille Carl-Jan mer råkar ut för så kärlekskranka gentlemän, men som i sin iver kan påspilla honom en aldrig så liten vinskvätt på dessa kragar.

    Om det som av en händelse skulle framkomma till någon helt annan hästägare, skulle denne persons så fasligt snabbt säga, att detta är ingenting annat än ren och skär bortdaltning. JAG är dock icke av den åsikten. Jag inser hur pass infernaliskt viktigt det nu en gång ÄR, att inhandla dessa så kolossalt hårda bröd, för att då icke ens TALA om de så välbakade pepparkakorna.

    En nyfiken fråga har jag dock. VAD skall dessa båda kattdjuren Callas samt Nilsson trakderas med?? Jag kan knappt bärga mig, om du icke omtalar detta.

    Jag ser att du har ett litet prekärt problem med att så noga rimma till lilla rara Elsas så efterlängtade lilla julgåva. Jag förstår ju så pass innerligt väl, att tid icke nu finnes till allt. Därför sänder jag dig ett par rader som KANSKE du kan få bruk av. Dessa lyder:

    Allt detta har jag nu fått tid att beställa.
    Jag hoppas du inget på detta skall hälla.
    Det ena är svårt att finna nu för tiden.
    Det är något som är gjort utav äkta siden.
    Det andra skall knytas utan hets,
    då det framställts till dig utav äkta spets.

    Jag tror faktiskt att paret Ollonberg storligen skulle uppskatta en så flott invitation,
    hälsar dig,
    Rubina Algotte

    SvaraRadera
  2. Tack snälla söta fina Algotte för ditt rim, passar alldeles utomordentligt väl till Lilla Elsas paket.
    Kattorna ja, jag har med mig Gåslever från Nice, som jag slagit in till dem, samt varsin ny sidenrosett, de har ALLTID röda sidenrosetter till julen ,en ngammal tradition du vet.....Ja, Allan tackade Ja med förtjusning, och vi kommer till er på Annandagen vad jag kan se i min agenda?

    SvaraRadera
  3. Det gläder mig kära Honorine, att den lilla versen var till belåtenhet.

    Jag ber tusen gånger om ursäkt, då denna gåslever helt fallit mig ur minnet. Men som tur är kan jag beskylla den stundande julen för detta.

    Så ohemult bra att detta Ollonbergspar inträder innanför dina så anrika trösklar till julen. Uppgöd honom ordentligt!! Särskilt nu då den så runda lilla Ruthan icke är kapabel att stå där framför spisen, för att framkoka något totalt oätbart.

    Givetvis hitväntar jag både dig, dina söner SAMT paret Ollonberg, om de så lyster. Dock kommer det ICKE att stå julmat på det dukade middagsbordet! Överraskningar kan väntas.

    Själve Översten är nu så pass renbadad, att han fullkomligt BLÄNKER. Jag kände mig nödd till att översträcka en förtidig julklapp till honom. Han fick en elegant dosa med mustaschvax. Så nu är dessa knävelborrar hypereleganta enligt hans åsikt. Han har nu fått löfte att tycka så, nu då den tiden är här, då man skall VARA så pass snäll,
    hälsar dig,
    Rubina AFG von Oben

    SvaraRadera