Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 16 oktober 2011

Fågelsång i sovrummet....

Dagen igår blev så trevlig på alla sätt efter  en hemsk morgon utan husa, men nåväl. Charlene, den lilla väna frun ringde upp och bjöd mig över till Grimaldis,  Jag snyggade till mig efter bästa förmåga och deras chaufför hämtade upp mig vid lunchtid. Här nere var det ett strålande höstväder igår, med mängder av badande människor, .Uteserveringarna var fulla, och hela lilla Monaco sjöd av liv.
Väl där så mötte Albert upp, något smalare än jag är van att se honom, men jag tror hon tvingar honom till badhuset, och lite simning den söta.
Vi gick runt i slottet och de bad mig om goda råd inför den renovering som ska genomföras. Inget har gjorts sedan salig Furstinnans tid, så det kan behövas.

När vi kom till köket höll jag på att få lov att ta fram luktvattnet!!!! En liten vedspis som i ett gammalt svenskt torp på 20-talet!!!
Ja, precis så var det sa den skrattande fursten roat. Han hade köpt och installerat detta gamla torpkök, som han sett i Sverige en gång på SKANSEN, och blev storförtjust.
-Vi har ett modernt kök också tillade han, och jag kunde andas ut. Tänka sig att en lilla späda Charlene skulle stå där på knä och försöka få fyr i spisen en kylig vintermorgon?????

-Snälla söta Honorine sa Charlene lite försynt och kom med en tapetrulle under armen. Vill du se den här, jag har föreslagit den till vårt sovrum , men Albert slår ifrån sig helt. Vad säger du, och var nu ärlig snälla Grevinnan.

Jag fick Sandbergs hela ornitologiska karta framför ansiktet, och flämtade till.......-Sovrummet???????
- Ja, sovrummet, det vore så underbart att vakna upp till alla dessa fåglar runtomkring oss, och så har jag bett Albert att vi ska sätta in en automatisk fågellåtare i rummet, med ljudet av vars och ens ljud. Så kan vi ligga där och lyssna och gissa fåglarnas namn, och para ihop dem med deras läten..................

- Snälla Honorine, säg nej, snälla, ska vi ha fågelhoanden i sovrummet så kommer det hela att sluta i förskräckelse...............

Jag var mållös, och jag fick inte fram ett ljud, och det hela ebbade ut i en tystnad, som inte bröts förrän klockan ringde för lunch!!!!!

Ja, vad får dessa ungdomar allt ifrån????????
Vi åt som brukligt hos Grimaldis Musslor och drack en god Chablis och till dessert en äppletarte med  kaffe.
En underhållande dag , som fick mig att glömma bort allt annat omkring mig. Fram för mera trevliga ungdomar säger jag.   
Men idag är det en ny dag, och med den kommer nya funderingar.....HS

3 kommentarer:

  1. Att behöva stå där likt en fågelholk med en osnyggt gapande mun samt med en mes´s mod bästa Honorine, måste ha varit ytterst genant då dessa jåglar uppvisades. Är denna Charlene en smygornitolog? Om så är fallet, kan jag med lätthet mer än väl se henne stående på knä, för att få fyr i vedspisen. Ty såsom ornitolog bör man kunna placera sin lekamen i de mest olikartade ställningar.

    Så charmant att bli hämtad till denna något nednötta boning av familjen Grimaldis chaufför utan större förberedelser. Det måste ha kommit som en lisa, då jag till min fasa sett att denne avskyvärde intern åter igen sliskat ned ditt telegram med hans kletiga andedräkt.

    Att så elegant bli tillfrågad om inredningsråd, kan jag på min ära enbart ge dem en eloge för. Då jag icke fick helt klart för mig om vad du anser om denna ornitologiska karta, låter du mig sväva i okunskap om du anser att de valt en alldeles utmärkt plats att klistra upp dessa flygfän på. Kan hända att de även äger en utomhusklosett, där denna tapetvåd eventuellt bättre skulle komma till sin rätt?

    Dessa ständiga tvister om smakernas olikheter är nu en gång ett gissel. Att det skall vara så förbålt svårt att få den gode maken att inse, att det så gott som ALLTID är kvinnan som äger det sista ordet. Visserligen brukar oftast männen ge sig, men som sagt. Varför hålla på att trilskas så pass länge, och detta helt i onödan.

    Så känslosamt det blev, då jag fick höra att detta lilla pittoreska kök som så naturligt står där i det Grimaldiska palatset, likt en självklarhet, men som inspirerat dem från ett fattighjons lilla matlagningsmöjlighet, kommer från vårt alldeles egna SKANSEN, är snudd på överväldigande. Det kan få den hisnande tanken att snudda vid ordspråket: " Det är inte guld allt som glimmar". I det här fallet verkar det faktiskt vara guld.

    Vad sägs om att vidtala det äkta paret Dotterabern till Grimaldis. Han är ju en scout av guds nåde, och bör således hava LITE kunskaper om animaler. Hustrun är ju också som bekant en aning benägen att vilja omdekorera diverse gemak. Du kanske kan grunna en smula på detta,
    hälsar dig en orolig Rubina, som fortfarande ICKE kommit i kontakt med den så svala Svala.

    SvaraRadera
  2. personligen så tror jag mig veta att det är Albert som bestämmer, men låter den lilla väna få tro att hon kan tillföra något nytt. Man rör inte så mycket i ett gammalt slott, om det inte är på hans önskemål...............Det kan jagsäga att det är jag djupt tacksam för, med tanke på fågelsången och fågeltapeten, så.....hon hade nog inte tänkt till riktigt.....

    SvaraRadera
  3. Så fenomenalt klartänkt du är Honrine. Därmed är det klargjort att ICKE paret Dotterabern bör visitera dem i detta ärende.

    Rubina von Oben

    SvaraRadera