Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

fredag 28 oktober 2011

Här spelas det kort med mina anställda.....

Här på Hornberga firar vi fredagskvällen på ett mycket uppsluppet och trevligt , men annorlunda sätt!
Lilla Elsa , jag själv, samt Arne och Toivo har under flra timmar spelat kort!!! Ja, detta är sant, och jag har redan vunnit femhundra svenska kronor av var och en!!
Poker, med tre köp, jag visste icke att jag var en sådan pokerspelare??? Har då icke använt mig av denna kunskap sedan ungdomsåren, då vi kusiner under sommarloven hemma hos aunt Greta och farbror Edvin på Sköldersnäs gods satt ute i det lilla lusthuset varje eftermiddag och spelade om småpengar!

Det här är en otroligt glädjefull stund i mitt rika liv, att få dela denna fredagskväll med mina anställda som alltid ställer upp för mig. Arne är dock lite oroad emellanåt, då han fortfarande ser "Grevinnan" som KONVALENT!!!!!
Men asch då, det är inget fel på mig!
- Ge mig  fyra nya tack! Jag lägger en hundring till, vågar ni hänga på?
- Sir du frun, jälar vad rolit det har plivit här på Hornperga, jo saaatan, jak satsar en hunring jak me frun!
- Det här är sista gången jag är med, sedan ska jag plocka fram lite småvarmt.
- Glöm inte lilla laskan para med priten!
- Toivo!
- Sir du frun, jak bara sojar!!!!!!

Ja, så här håller vi på denna fredagskväll på landet i oktober månad 2011. Tänka sig att vi är så moderna nu för tiden, förlåt mig salig far, jag vet att du aldrig skulle förlåta mig för att jag är så vänlig mot mina anställda, men det är andra tider kära fader!!!!!! HS 

3 kommentarer:

  1. MEEEEEEN Kära Honorine. Sådana fasoner. Att så ledigt nedersitta tillsammans med icke mindre än själva tjänstehjonen. KAN det verkligen vara passande. HÄR må jag då få säga, att jag starkt medhåller din så salige fader i denna så ytterst prekära fråga.

    Således kan jag nu mer förstå din vilja att taga med både kreti och pleti i ditt så ärofulla testamente. Deras så knala börsar kommer att uttömmas vad det lider, om det skall hasarderas på detta okristliga sätt. Att sedan avvinna dem deras intjänade penningar på både tillverkade "päärkakor" samt linement då detta kräves. Och sedan den så arme Småländske Arne då. Han som så noga sett till att dina ögon kan fröjdas i både tid och otid, genom hans så konstliknande installationer. Det är ju nästan som att taga maten ur barns munnar.

    Skall det sedan drickas Koskenkorva på ena sidan av bordshalvan, vet jag icke vad jag skall säga, då ett svimningsanfall äro i antågande.

    Är det dessutom på det viset att ni placerat edra ädlare bakdelar vid fönstret som äro placerat närmast det så hudåtsrtamande vattnet, kommer det ICKE att dröja, förrän du haver det så Ollonbergska paret i dina (nu mer så besudlade) gemak.

    Det MÅ väl ändå finnas helt andra sätt att fira den annars så helt lyckade dagen,
    undrar en ordentligt omskakad
    R U B I N A von OOOOOOOOOOBEN

    SvaraRadera
  2. Kära Algotte!
    Med en viss baktanke meddelade jag dig detta ruskiga sällskapsspel som roade oss i går kväll.
    Men som du vet om, så överdriver jag också en hel del, för att tala med små ord.
    Således för att komma sanningen närmare så satt jag under ett par timmar och lade patiens,bara föratt varava ner efter en lång dags intensivt skrivande.
    Men för att fylla ut historien så lade jag till mina tjänsteandar i det hela. Jag ber om ursäkt om du blev helt indisponerad av detta .
    Sanningen var den att Lilla Elsa inte ens var hemma, utan var på besök i föräldrahemmet, Toivo satt i sitt pörte, och hade ledig kväll, så det var endast Arne, den lille snälle smålänningen som skötte servicen här, Ett par skivor lax på ett mycket gott surdegsbröd, samt en underbar sallad med aningens lite vinegrette på, samt EN chokladruta till kvällsteet´om vi ska hålla oss närmre sanningen.
    Testamenetet är nu tillfälligt , ja jag säger tillfälligt ändrat till Toivos favör, men det kan ske tvära kast här ute på landet. Just ikväll tycker jag att Arne har varit så oerhört sympatisk och vänlig mot sin matmor, sååååå vem vet, det kanske skrivs om snarare än någon anar. Från att vara vit till att bli svart går fort i vår släkt ska du veta bästa Algotte, så ta fram luktsaltet och andas långa djupa andetag, dont worry! hälsar HS

    SvaraRadera
  3. Kära Honorine!! DÄR fick sig allt den så bistra Algotte , en ordentlig näsbränna, på min ära. Jag hade till en början mina dubier, men tog ändå det säkra före det osäkra, att omtala mitt stora misshag i detta rävspel. Dina så rediga förklaringar skänker mig stor sinnesro. Således är allt vid det vanliga. Ordning och reda, penningar på fredag. Har skall nu avkopplas från hasarderiets så fördärvliga bråddjup.
    Hjärtliga hälsningar,
    Rubie

    SvaraRadera