Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 17 oktober 2011

Höstjakten på Grimaldi är snart i gång

Tidig morgon här i min lånade våning. Jag står ute på altanen och det börjar ljusna en aning, och redan kan jag se de tidiga morgonplanen såväl landa som åka från flygplatsen i närheten.
Det är ljumma vindar och i horisonten syns en ljus rand vilket tyder på att även idag ska solen lysa på oss, såväl onda som goda..
Ett glädeskutt i mitt modershjärta då jag vet att båda mina söner under dagen kommer att landa här, och ikväll är vi alla tre tillsammans!!!
Ja, om sanningen ska fram så är det kanske inte jag som är det stora dragplåstret denna gång,,,,utan vildsvinsjakten som Grimaldi har till tradition att inbjuda sönerna till varje höst.
De håller till uppe i bergen mellan Frankrike och Italien någonstans, själv har jag aldrig deltagit i sådant barbareri, men ,men vi är alla olika.........
Ja, ni förstår själva att intresset för jakt är genuint då ni ser en bild frånJulius Jr. "pojkrum" hemma på Hornberga. Men Björfällen är icke skjuten av honom, utan av salig farbror Ernst Stiernspetz under en jakt i Canada redan på 40talet, alldeles efter kriget om jag inte minns fel???? Hur som, mina söner har tagit ledigt och jag får se dem idag, det käns underbart, och ska nu göra min morgongymnastik, innan jag fortsätter med min kommande fotoutställning!
Hoppas Ni får en skön dag önskas er av HS

1 kommentar:

  1. Kära Honorine! En del gossar vill ha en nalle i sängen, men då de växer upp, tycks de föredra att ha den på golvet, och då i form av matta.
    Så det är dags att gå ut och panga på gosedjur igen. Vi får väl alla hoppas på att skörden av dessa blir god. Är det till att veta vad själve Albert har för favoritdjur? Fåglar är det troligen icke, då han ej verkar vara allt för intresserad av att ha dessa flygfän på väggen deras sovgemak.

    Kommer jakten att ske via tottosar, eller skall det smygas runt i snåren? Jag må medge att jag icke är så väl insatt i varken Frankrikes eller Italiens fauna. Detta trots att jag tillbringat rätt mycket tid där. Då främst i Niece och trakterna runt omkring. Italien däremot har jag enbart besökt stötvis. Hur som haver. De flesta animaler jag skådat har varit småkryp, flugor samt en och annan råtta i olika format. Men naturligtvis bör där även finnas hjortar och liknande klövdjur.

    Nej, då är det bra mycket bättre att ägna sig åt de sköna konsterna, som i det här fallet är fotografering. Den lilla näpna kålmasken är ytterst fotogenique. Så det blir SÅ bra om du håller dig till den, medan de andra pangar omkring. Kanske du kommer att servers en hjortstek vad det lider. Efter att ha väntat in dess mörande, samt inmundigande, kanske du är beredd att fara hem till din tjänstestab, tillsammans med gossarne. Då kommer jag att befinna mig på Arlandas aerodrom, för att medelst Översten som chaufför, föra er hem mot Hornberga Säteri. Naturligtvis skulle den så rara Svala vara med, men henne kan jag icke få kontakt med. Så nu är jag ordentligt oroad. Jag kommer således att ta kontakt med polisen, så de kan hjälpa mig att finna henne. Skulle det vara på det viset, att du av någon anledning har en aning om var hon kan tänkas uppehålla sig, uppskattar jag stort om du ville meddela mig inom det snaraste. Anledningen till att jag frågar dig om detta är, att de på modistskolan omtalat för mig, att Svala tagit ledigt för att taga sig en kortare semester i Frankrike. Men man kan ju aldrig veta om det hänt något.

    Se nu till att gossarne har tagit på sina hörselskydd då det smäller,
    hälsar dig,
    Rubina

    SvaraRadera