Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

tisdag 25 oktober 2011

Överansträngd sa doktorn .......

Ja ni vänner och andra! Är nu hemma igen efter genomgång av alla de upptänkliga prover och tester. Jag är pigg som en nötkärna säger doktorn, men överansträngd,ni vet Burnoutsyndromet!!!!!Och lite för högt kolesterol!!!! Så nu är det slut på alla goda "Pärkakor"
Det kan hända i de bästa familjer, och speciellt i min där tempot högt som ni alla som känner mig vet att det är.
Här vilas det inte långa stunder i taget.

Det blir ingen Halloweenfest för Honorine Stiernspetz sade Dr. Lampe, utan en vila i hemmets lugna vrå, med stilla promenader och vegetarisk kost. Ja, så sa han!!! Vegetarisk kost, vadå? Jag som älskar allt med kött och sås och biffar och stekar och filéer, hur ska det gå?

Slut med detta för en tid. Toivo och Lilla Elsa är informerade omkring detta och har lovat doktorn att detta skiall efterlevas. Ja, ja, jag kör väl ner till samhället om det blir akut och inhandlar något gott hos ICA, om de inte skvallrar förstås???

Mina söner är nu sååå oroliga för lilla mamsen, så de har tagit ledigt båda två och kommer hem nu ikväll för att ta hand om petit moi.Jag tror nog att Julius Jr. har lite dåligt samvete angående sitt framförande om en eventuell förlovning!!!!! Sånt kan ha gjort inverkan på mamsen hälsa............
Vad var det som hände i förrgår här på Hornberga undrar ni säkert? Jag hörde hur det knackade eller rättare sagt dunkade på stora porten, och då jag gick fram till fönstret i hallen såg jag en bil lämna gården, dörren öppnades och jag svimmade!

Enligt Toivo och Lilla Elsa som var närvarande säger att jag blev blek och stod och höll mig i fönsterkarmen, innan jag segnade ner på golvet, och då jag vaknade till var jag skräckslagen och mumlade något om luktvatten och spöken. Om detta minns jag ingenting, men det troligaste är väl att doktor Lampe har rätt i det han säger, att jag har varit utsatt för så mycket påfrestningar under en längre tid,och till slut så orkade inte kroppen med.
Eftersom jag antecknar en del av det jag upplever som ni vet om, kanske jag under denna rekreationstid skriver ner allt till en roman om mitt liv och leverne. Jag tror mig känna att det skulle kunna bli en succé, eller är  jag helt  fel ute???? Undrar en vilande HS som efter omständigheterna mår riktigt bra!

2 kommentarer:

  1. Kära Honorine!! Det var väl då en evinnerlig lättnad mitt i allt denna utbrändhet, att det ICKE var en person som ville dig illa. Gör nu för guds skull som den så kloke Dr Lampe ordinerat dig. Låt dig dväljas i paulunen, trots att uret icke visar på att det är dags för det. Bra även att gossarne äro hemma hos mamsen och ser till att det blir lugntt omkring dig. Avstå från alla utlandsresor ett tag, då dessa har en tendens att utmatta en.

    Ditt tjänstefolk är kloka som vanligt, då de inser allvaret i detta. Den så Finländske Toivo kan ju smygäta nybakta "päärkaakor" tillsammans med den så fantastiskt lilla nätta Elsa, i den så Småländske Arnes pörte. Det som sker i lönndom, lär ju ögat icke gråta åt. Detta är ju trots all en så kallad "vit lögn".

    En så makalöst god idè, att pränta ned den så sanna berättelsen om Honorines Stiernspetz liv och leverne. Detta kan även bli en alldeles utmärkt rekreationsmetod, då du bliver tvingad till att nedersitta en längre tid medan skrivandet pågår. Bara ett gott ord på vägen. LÅT ICKE DENNE SÅ FÖRBÅLDE LARS... TRIER slänga ett getöga på detta manus. Du har ju trots allt så dålig erfarenhet av honom. Denna roman kommer att säljas världen över i hastighet du aldrig kunde ana. Så vässa gåspennan. Lägg din panna i djupa klädsamma veck, samt starta inom det snaraste med detta gigantiska bokverk,
    Hälsar dig en hängiven,
    Rubina von Oben

    SvaraRadera
  2. TOIVO TILLHANDA.

    Här på Rubinsteinska tackar vi allra ödmjukast för den så utsökt hemkokta rödavinbärsgelèn. Den kommer så fantastiskt väl till pass, då det skall serveras älgstek kommande söndag.

    Översten ber mig sända dig en hälsning, samt meddela att han infinner sig hos dig på avtalad tid.

    Med vänliga hälsningar
    Rubina von Oben

    SvaraRadera