Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 31 oktober 2011

Vilken dag jag har haft....

I morse , ja så tidigt var det väl egentligen inte, men runt klockan 09.00 så kom Toivo och knackade på och såg bedrövad ut.
- Jo, sir du frun, jak tror att Callas är suk, hon para rräks hela tiden,jak plir fan imej oroli frun.
- Men vad säger du? Jag kommer ner direkt. Så på med kläderna och ner i köksregionerna med fart.
Därnere satt Callas och såg olycklig ut medan Arne  , Toivo och Lilla Elsa satt på huk bredvid henne.

- Vi måste nog ta henne till sjukhuset ! Hon har kräkts sedan igår . Hon verkar vara törstig men så fort hon försöker dricka grädden så kräks hon upp det igen.
Jag ser på henne och förstår att nu är goda råd dyra.
-Vi far till Albinen, det är det bästa djursjukhuset som finns i stan. Arne, du kör fram bilen, och Toivo, hämta en pläd som jag kan linda in henne i !!!!

Strax är vi på väg med Callas som sover utslagen inne i sin pläd.

Väl framme på Albinen så störtar jag in med henne i famnen, och fram till receptionsdisken med andan i halsen.
- Nu kommer vi, jag Grevinnan Stiernspetz, min chaufför samt min katt Callas, ja hon är döpt efter operadivan Maria ! Kan vi komma in på momangen! Det är akut förstår ni.

Jag ser mig omkring och ser att det lilla väntrummet är fullt av djur och djurägare som stirrar på mig där jag står.
- Ja, ni får ursäkta oss , jag heter Honorine Stiernspetz, och min lilla Callas har kräkts oupphörligen i flera dygn och är helt slut, så vi har inte möjlighet att vänta, men det förstår ni säkert själva!

Det var tyst i väntrummet, innan en dam i obestämd ålder med en kattkorg i knäet börjar höja rösten....
- Min Tusse och jag  har suttit här i två timmar och så kommer ni och.....
 -Jag är ledsen fru..??..men er Tusse kan omöjligen vara lika dålig som Maria Callas, kom nu Toivo, så går vi in. Vi stegade vidare in mot undersökningsrummen, då vi mötte en veterinär med stetoskop om halsen och den vita rocken öppen.
- Nej men så bra att ni kommer, ta nu in  oss på ett rum så får ni se hur dåligt lilla Callas mår.

Kanske att jag överdriver nåot, men ungefär så gick det till, och sedan blev hon undersökt och röntgad, och fick insatt dropp, och nu är min lilla flicka inlagd på Albinen över natten för observation, och detta har tagit så gott som hela min dag, det är inte lätt för oss djurägare heller, med allt som det innebär säger jag.
Jag är totalt slut, och nu ska jag förbereda mig inför morgondagen och min sångdebut! Ja, ni hörde alldeles rätt!  Jag har under en tid tagit sånglektioner och ska imorgon sjunga offentligt för första gången, i Korskyrkan inne på Öfre Östermalm. och det är inte mindre än Gustaf Björnsson som acckompanjerar mig.
Nu är jag stressad, bara jag talar om dettta.....See you! HS

3 kommentarer:

  1. Men allra bästa Honorine!!!! VAD skall man SÄGA då en sådan fruktansvärd tragedi utspelat sig inför dina bara ögon. Och dropp och allting. VE och fasa. Måtte nu bara den så rara Maria Callaskissen snabbt krya på sig, då jag antar att matte strax skulle gå i bitar om det drar ut på tiden. Då hon äro i så pass säkra händer, kan du säkerligen bara vänta ut den fördärvliga kräksjukan.

    Om icke veterinären framkommit till en godtagbar diagnos, kan jag troligen vara honom behjälplig. Det KAN nämligen vara på det viset, att denna lilla Callaskatt avkännner mattes scendebutnervositet. Hon om NÅGON bör ju känna till hur detta känns, då hon ju själv har stått på all världens scener, samt låtit hennes ljuva stämma ljuda över både kung och fosterland.

    Du är väl dock en kvinna som kan bära de mest intressanta hemligheter. Att bara så där släppa den otroligt stora nyheten, att du skall sjunga i den så populära Korskyrkan, som dessutom är så pass förnämligt placerad på icke mindre än själva Öfvre Östermalm. Härligt må jag säga. Att sedan den så utomordentligt skicklige ackompagnatören Gustav Björnsson kommer att bistå dig på sitt så utmärkta diskreta sätt, gör att hela kyrkan kommer att svämma över av ivriga åhörare som vill uppleva din sångdebut.

    Här kan vi åter igen se med blotta ögat, att du har en aldrig sinande ström av begåvningar på din lyra. Detta är, skall ni alla veta, ICKE alla förunnat.

    Var nu väl preparerad med "Den lille halsläkaren Thulos halspastiller", så att icke den minsta lilla förtretliga "tupp" retar din sångstrupe. Men sådana förberedelser har säkerligen redan din sångpedgog tillsagt dig.

    Då återstår endast detta viktiga uppdrag, att hålla rätt tumme, så att lilla Callas äro frisk och kry redan i morgon dag, så att matte slipper tänka oroliga tankar mitt i en riktigt svår aria,
    hälsar vi dig alla här på Rubinsteinska,
    Rubina von Oben

    SvaraRadera
  2. Tack rara ni alla Rubinsteinare för de lugnade orden ,precis i rättan tid! Detta lugnar för stunden ska ni veta!
    Men du minns väl Rubina då jag sjöng på det stora kalaset då du senast fyllde jämt?
    Efter den gången och den stora suc´ce jag gjorde har jag regelbundet tagit sånglektioner i "smyg"! Med otroligt resultat!!!!!

    SvaraRadera
  3. Kära Honorine!! TÄNK att det var själva Constace Philbåghe som fick dig att öppna den så hemliga sångdörren. För om jag icke helt missminner mig, var det just HON som tog den första tonen i denna så eleganta sångarhyllning till mig. Givetvis uppsnappade jag din så fantastiskt klara sopran där bland alla ordinarie röster. Men att du sedan....

    Givetvis kommer jag samt lilla Svala att befinna oss i Korskyrkan för att avlyssna denna pangnyhet. Välkyld Champagne kommer att stå till pass i din loge i god tid innan framförandet av din soarè.

    Översten sitter och otåligt och inväntar mig i den redan framkörda bilen. Således ses vi alldeles snart,
    hälsar dig Rubina, som giver dig icke mindre än trenne lyckosparkar.

    SvaraRadera