Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 28 augusti 2011

Här på säteriet har allt varit upp och ner sedan igåreftermiddag...

Toivo
Jag är totalt slut efter gårdagens händelse där ute i skogen. Jag drack faktiskt ur en hel flaska  Bollinger, i rena oron över vad som skulle kunnat ha hänt där ute. Inte hjälpte väl det, men jag somnade tidigt, och vaknade  i morse av att jag hörde människor tala ute på gården.
Där ute stod Toivo och dirigerade bilar och människor!!!!!

Jag såg Överkammaråklagare Adelsköild kliva  ur Julius Säpobil. Hennes portfölj var  stor och såg mycket tung ut!

Där såg jag Överkriminalkommisarie Strömlek stå med sin snygga skärmmössa nedtryckt ordentlig på skulten. Ivrigt diskuternde med Wiggo Perkulin , medan Kosken Lennartsen satt på sig sin svarta långa prästrock, och stod med blicken vänd mot himlen. En Expressenreporter stod och frågade ut Arne som såg både lugn och förtrolig ut i sina blåbyxor och arbetsskjorta.
Jag gick ner till köket, och mötte där Lilla Elsa som stressade fram och tillbaka mellan matsalen och kök.
Så ortoligt initiativrik hon är som på eget bevåg lagar till en Brunch till de församlade på Säteriet.
Jag bad att bli serverad lite huvudvärksliniment och att få ett varmt bad uppspolat, eftersom jag kände mig lite trött och hängig.
Efter ett snabbt dopp och några Treo så var jag på gång igen , och mötte alla dessa människor nere i matsalen där de alla var samlade. Kosken bad oss sjunga: ....gör vår måltid till en fest, efter ditt behag...Amen! Inte så många sjöng med, men snabbt högg de in på bordets läckerheter!
Överkriminalkommisarie Strömlek tog sedan till orda:

Ja, jag kan säga så mycket att vi har inlett en undersökning, och att vi inte i nuläget vet något mer än det vi redan visste igår,dvs tre stycken dockor hittades ute i skogen av Grevinnan, och vi har under kvällen och natten undersökt omgivningen utan att finna några spår efter vare sig brottsoffer eller förövare.

Kammaröveråklagare Adelsköild tog vid:
Jag anser att ett föreläggande skall göras i vilket fall som helst, jag vill sätta fast den person som eventuellt gjort sig skyldig till ett avskyvärt brott, och jag yrkar på fängelse i det fall man hittar något offer och gärningsman!

Strömlek fortsätter:
Jag instämmer med Överkammaråklagaren och anser att vi ska fortsätta att söka ute i skogen tills dess vi letat klart!

Wiggo Perkulin:
Jau, och om inget hittas där ute i skogen , så skulle jag vilja framställa en fråga till Honorine, och det är följande. Skulle jag som en stor Entreprenör få köpa hela skogen och bygga en massa små stugor som jag sedan kan sälja vidare...och...

- Människa, är du galen skrek jag, männniskor i min skog? jag vill inte ha hit en enda djävul, ja förlåt mig Kosken, men nu sa jag det! Jag bor här för att jag vill ha det lugnt...

- Mamma lilla började C-J. Wiggo bara frågade...

- Jag bara svarade sa jag och reste mig i ilska upp, och svepte ut ur matsalen.

- Ska ni fortsätta ert letande så varsågoda, men jag drar mig tillbaks  mina vänner!

Där satt de som fiskar på land, och bara kippade efter luft! Honorine är inte allltid älskvärd och leende, o nejdå! Här finns många strängar på lyran.

Jag svepte ut från rummet och ut på gården för att lugna ner mig lite. Vem sitter där???? Jo, Strömmen Henniskör sitter så lugnt och fint och bläddrar i sina papper, som om det var det naturligaste i världen!
- Godag Grevinnan, jag här sitter jag och funderar lite sa Strömmen finurligt. Om det nu finns en gärningsman så blir det väl jag som ska försvara honom, eller ska jag ta på mig rollen som Målsägandebiträde och försvara offret, vad tycker Grevinnan?

- Fråga de som sitter därinne svarade jag, jag vet bara att just nu finns det vare sig det ena eller det andra.
Strömmen bara log sitt finurliga leende och smuttade på kaffet och fortsatte att studera sin akt...???
See you! HS 

1 kommentar:

  1. Men KÄÄÄÄÄRA Honorine. Nu tycker jag faktiskt att alla dina objudna "vänner", börjar bli bra mycket ruskigare än dessa tre små dockor!! En mycket märklig konstellation, må jag säga. Ta denne Perkulin till exempel. Att bara ha mage att mitt i ett ruskigt fall, komma med skambud på DINA ägor, för att sedan ditställa en drös med Friggebodar. HAR man någonsin hört på maken???

    Har du kommit fram till vad som kan ha hänt?? Om så är fallet. Kommer du då att yppa något inför dessa personager? Synd att du icke kan ta till dig, att ingen fara på taket föreligger. Jag har just i dag tagit kontakt med en överprästinna i spådomarnas konster. Jag talade ICKE om för henne mitt ärende, men hon sade faktist per omgående samma sak som jag meddelat dig. Denna dam som kallar sig Ruskiiga, undrade därefter vad jag ville. Då jag inget sade, skrattade hon enkom hest i mitt vänstra öra. Så, VAD skall man nu tro om detta?

    Om du tager dig en stilla ritt i dockornas riktning, kommer du att upptäcka att dessa redan är bortforslade av den lilla ägarinnan, som för övrigt heter Kontanta Erbjörn. Henne kan du sedan leta upp, för att på så sätt bli förvissad om att allt stämmer. Gör nu detta i lönndom, då du ändå dragit dig tillbaka till dina privata gemak. Känner du att du behöver ett litet moraliskt stöd, kan du alltid skicka fram den så rara lilla Elsa med ett meddelande till Överkammaråklagaren från dig, att ni skall träffas nere vid stallet.

    Man kan ju sedan stilla undra om icke Strömmen Henningskör redan funnit att platsen är tom, samt att där haver inget brottsligt begåtts.

    Den så svartrocksklädde Kosken Lennartsen. Fyller han någon som helst funktion i detta sammanhang?? Jag menar. Det hjälper nog föga att sjunga aldrig så blida psalmer OM det begåtts något ruskigt. Men det är nu bara min enkla åsikt i det hela.

    Jag tror att Överkammaråklagaren kan få Strömmen att lätta sitt hjärta. Och det helst inom det snaraste, innan du råkar ut för ett smärre nervsammanbrott.

    Du skall veta att kristallkulan fortfarande står framme, men nu har den sin plats på spiselhyllan. Då ser jag den från det håll den bör iakttagas från. Camina har givetvis varit framme och försökt att fingra på den, men den så rådige Översten hann hindra henne i sista sekund. Ja, han gör sig då allt mer oumbärlig. Precis som din trogna tjänstestab.


    Allt gott! Tänk kallt! Gör det i hemlighet! Yppa icke dina planer, så skall du se att det kommer att lösa sig till det bästa,
    önskar dig Rubina Algotte von Oben ( som du för övrigt ALLTID kan ta kontakt med då det kniper).

    SvaraRadera