Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 1 augusti 2011

Nu är han tillbaka från Kokkola, och en present har han med sig

Nyss kom Toivo inkörande genom grindarna i sin Volvo 240 GL, av 1987års modell, Han tutade och blinkade med lysena  så lilla Elsa kom springande och fråga mig om jag hade hört hur det både blixtra och dundrade?
- Jo, sir du frun Grevinnan, jag beder om en ursäkt, jag var lite pottig då jag ringde om Påten!
Men här har jag en present!
Han sträcker fram flaskan med brännvin i.
- Jo frun, det är svarta vinpär från Kokkola, med hälsningar från mor till Grevinna.
- Hälsa och tacka! Det var vänligt av henne att tänka på mig!
- Det är julprännvinet frun!  Då är det para att sila och ricka, nam nam frun!

Han bugade igen och försvann ner till båthuset med sin förning.
- Sila och ricka Elsa, glöm inte det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det känns riktigt skönt att han är tillbaka igen på Hornberga, den lille kufen!

Håll nu tummar och tår kära friends då jag imorgon ska diskutera mitt ev. projekt på TV4. Och så håller jag tummarna för lille C-J som snart får besked ang. sitt toppjobb. Eller toppjopp som Toivo skulle säga...
See you! HS

3 kommentarer:

  1. Här på Rubinsteinska håller vi alla tummarna så det knakar i lederna. Det är ju icke utan att jag storligen grunnar på vad det kan vara för "toppjopp" som den så käcke Carl-Jan nu skall sätta sina välmanikurerade klor i. Kan det ha något med Frankrike att göra? Handelsattachè eller något liknade? Ambassdör i nämnda land? Presidentens högra hand? Eller kan det vara som intendent på Versailles? SOM jag grunnar på just DETTA!

    Och medan jag så intensivt håller på med det, kommer ju naturligtvis följdfrågan: VAD har nu Honorine hittat på för något extraordinärt som TV4 så väldigt gärna vill sända. Jag hörde i går att du talade om en sitcom, men din mun är fortfarande förseglad. Sådant väcker ju en enorm nyfikenhet, som du antagligen är mycket medveten om. Här skall det tydligen hållas på ett glödande halster.

    En sådan förskräckligt omtänksam mor denne så Finske Toivo har, må man då säga. En hel flaska med något som troligen skall bli brännvin, då det är dags för tomten att göra entrè. Dessutom presenterades den i en medicinliknande butelj. Är du helt säker på att det är hans ömma moder som medsänt denna, eller är det något han själv kokat ihop i all hastighet, för att på så sätt blidka dig efter PÅTfadäsen?

    Troligen kommer det att vara han och själve Översten som dekanterar den, för att sedan sitta och bli en smula nostalgiska. Översten HAR ju blivit så kolossalt förtjust i denne Toivo. Ibland funderar jag på om de två kommer att ingå äktenskap vad det lider. Camina skulle i sådana fall dra en lättnadens suck, då han är allt för uppmärksam på henne. Jag arma människa har ju icke den ringaste aning om Översten blir intresserad av allt som rör på sig. Och tror du icke att han var tvungen att stå och fingra i min så välvårdade frisyr. Så, VAD skall man TRO??Man HÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR ju så förbålt mycket konstigt nu för tiden. Nej, tacka vet jag den gamla go......

    Kanske du en dag skall ta dig en liten åktur bortåt Kokkola, och samtidigt passa på att tacka så mycket för den så infernaliskt smakliga presangen? Om du vackert ber en av Langenskiöldarna, kommer du alldeles säkert att hamna där. Med eller utan pontoner.

    Ta dig en gnutta tid och besök Toivo i hans så rart ombonade pörte, för att medelst honom införskaffa dig de allra nödvändiga orden som kan komma till användnig vid denna eventuella Finlandsfärd. Bara ett litet ord på vägen. OM du nu går vägen via pörtet, kommer du med all säkerhet stöta på Översten i både tid och otid. Tänk då på vad jag nyss talade om, då jag VET att han är synnerligen berusad av din skönhet. Bliv icke förnärmad. Daska istället till honom ordentligt på de så infernaliskt klåfingriga händer han är i besittning av.

    Ytterst omtänksamma reverenser
    Grevinnan Rubina Algotte Formidable Galjonäre von Oben

    SvaraRadera
  2. Kära Algotte Formidable Galjonäre!
    Så underbart vackra namn du har, och högst ovanliga i vårt svenska språk. Jag blir helta tagen. vad är väl Honorine mot Algotte? Ingenting!!!


    Jag heter, måste jag erkänna också: Fernadine Oscarine, Calmette Honorine, men vad är det mot Algotte, oh, så mitt hjärta tickar avundsamt nu.

    Jag känner mig så skakad av dina vackra namn, så jag öppnar nog på korken , och tar en tesked av Kokkolaspriten för att få ner pulsen aningens! Skål i en fingerborg säger jag Calmette till dig Algotte!

    SvaraRadera
  3. Kära Honorine. Icke skall du väl avundas detta så rysligt rustika namn, som ett enkelt Algotte. Jag personligen avundas det lite mer Franskklingade namnet Calmette, även om jag helt omedvetet stryker mig en aning över det vänstra låret. Där har även jag en Calmette. Nåja, det är hu en gång en sådan vaccinering som jag ICKE visar kreti och pleti.

    Oscarine är ju även det ett oerhört vackert feminint namn. Även det Franskt förstår jag? För det kan väl icke ha haft något med Oscaria skor att göra? Du kanske minns att det fattiga barnen som man under inga villkor varken fick eller ens ville beblanda sig med. Hur som helst har jag under min barndom hört rykten om att dessa stackare hade en slags liten låda, där ett snöre var fastsatt. Drog de med nageln på sagda snöre, kunde dessa stackar satar få höra "OSCARIA SKOR". Nu då jag minns detta, kan jag verkligen känna stor glädje och lycka för dem, då de i alla fall fick en liten gnutta kultur i sig.

    Däremot är namnet Fernadine, som klippt och skuret enkom för dig. Du bär upp det med heder, må man säga. Visserligen hade jag icke den informationen tidigare. Men nu då du så öppet kommer ut med detta, kan jag bara säga GRATTIS.

    Tala gärna om vid tillfälle hur Kokkolapriten smakade, samt verkade i ditt centrala nervsystem.
    (Algotte) von Oben

    SvaraRadera