Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 22 augusti 2011

Jag har fyndat och fikat....

På vägen hem så stannade jaga nere i samhället för att insupa den miljön, vilket jag så sällan 
har tid med. Stannade på torget och gick längs åpromenaden, och satte mig på ett Café där de hade så utomordentligt gott kaffe, så jag tog mig en nybakad bulle i rena glädjen!

Det var ett sådant lugn i den det lilla samhället, nästan folktomt, så jag vandrade sakta Storgatan ned.
Så många vackra hus, och prunkande gårdar! Det är ett synnerligen fint litet samhälle som jag har som  närmsta "tätort", utan att jag någonsin tänkt på detta.
Den underbara Matvaruaffären är precis som den var i forna tider, då mina anfäder handlade där. Det känns som att vandra i  Elsa Beskows sagovärld.
Skoaffären med sina franska och italienska märkesskor, där måste jag bara storhandla någon dag, och innehavarinnan var helt förtjusande .
Jag känner att jag bara måste inhandla något innan jag far hem till gården och vardagen igen.
Jag hittade en Antik och Kuriosaaffär, och därinne fann jag något alldeles vansinnigt snyggt till inre hallens fondvägg! Som jag har letat efter något antikt att ställa på min lilla hauptbyrå, och DÄR STOD DEN BARA!!!
JONAS SOM SER NER I VALFISKENS BUK,ja ni vet!!!1 I grön Carraramarmor. Visst är den magnifik, det måste ni bara medge. Jag är lyrisk av upprymdhet!
Tänk att en helt vanlig eftermiddag i det lilla samhället kan göra mig sååå glad och nöjd med mitt enkla liv!
Nu far jag hem i en rasande fart för att se hur mitt fynd ter sig ut i den inre hallen. See you! HS

2 kommentarer:

  1. Kära nån, så där måste försäkras upp till anklarna, då du införskaffat denna antika klenod, i form av Jona som så oblygt kikar ned i valfiskens livsfarliga gap. Den bör du nog se till att få larmad. I synnerhet som du lite då som nu, befinner dig på annan ort. Någon kan komma och fingra (MR Moore?) lite väl kraftigt på denne marmorgosse i GRÖNT. Och vips, så är den bara borta. Där finns då enkom en tom gapande plats, på den så behagliga Hauptbyrån. Nu vill ju icke jag vara den som skriker: "Trollet kommer". Det var bara en liten tanke som föresvävade mig.

    Du HAAAAAR då en helt förtjusande liten "tätort" i din närhet. Så behagligt folkfritt där verkar vara. En tätort som verkar arkitektritad, för att vara så pass människogles.

    Jag kan så innerligt väl förstå att även du vill ekipera dina fossingar i samma butik som dina gamla anfäder gjorde. Den ser SÅ chic och elegant ut. Har du varit innanför dessa trösklar ännu? Jag undrar helt enkelt om skodonen är från detta århundrade, eller är det på det viset att de helt enkelt realiserar några par som icke blivit sålda sedan 1893? DÄR skulle du i sådana fall kunna göra ett ordentligt fynd, på min ära.

    Denne H J Svensson, som är innehavare av kött, fläsk SAMT matvaruaffären. Är det samme person som ALLTID ägt den, eller kan det vara en slags sonsonson som numer är den lycklige innehavaren?? Då du bevistar den, köper du då kött eller fläsk eller rentav BARA just matvaror?

    Jag skall icke längre uppehålla dig, då du är så pass lyrisk SAMT upprymd. Jag kan bara glädjas med dig, hälsar dig en
    Rubina, som vill att du får behålla din eufori riktigt länge.

    SvaraRadera
  2. Jag har varit i Söderköping ett antal gånger, men bara på genomresa och för glasspaus. Tack för din fina guidning. Nästa gång ska jag tvinga ressällskapet att ta tid för en ordentlig promenad och få uppleva lite av det du återgett i ord och bild.

    SvaraRadera