Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

lördag 20 augusti 2011

Sensommarfest på Hornberga

Gödkväll vänner, här har dansen precis börjat, och jag har dragit mig tillbaka till mitt skrivrum en stund och lagt upp mina fötter. Charlene och Albert är ovänner, och hon sprang upp på gästrummet för flera timmar sedan. med tårarna rinnande Men Albert står mest i köket hos Lilla Elsa och försöker lära henne säga : Jag älskar dig på franska! Ja, världen är galen säger jag, ingen vett och etikett alls längre. Och i båthuset sitter Jakko och och Toivo och sjunger Finska snapsvisor tillsammans med Översten, medan de dricker hembränt!

Allan Ollonberg och Ström Hennigsör har blivit så goda vänner under dagen så de sitter och pokulerar ute på verandan och sippar på varsin cognac och röker en Havanna.
Solnedgången ikväll var fantastisk, trots att SMHI hade utlovat regn, så blev det en fantastisk dag med sol, och ljumma sensommarvindar.
Roger Moore har varit så spirituell hela kvällen och höll en otroligt roligt tacktal på franska, och nu ser jag genom fönstret att han och frugan går utanför och vänslas. Försoning tydligen!!! Ja, ja, det var väl skönt det d!
Jag tror jag går ut till farbröderna på verandan och deltar i deras intellektuella samtal en stund, innan jag måste visa mig  bland de andra gästerna igen. Tur att sönerna kan representera en kväll som denna.
Vi ses! HS

1 kommentar:

  1. Sitter Charlene fortfarande kvar i gästrummet och fäller bittra tårar? Jag misstänker att det är befogat, med en sådan kvinnoslukare till karlslok. Att stå där i köket med den så lilla rara oskyldiga Elsa, för därledes intala de så Franska orden "je taime"!! Jag hoppas vid allt heligt, att den enda Franska HON förstår, är köksdito. Jag har fortfarande yrselanfall efter detta vansinne. Jag såg att han försökte att ävenledes gör dig, bästa Honorine, sin kur. Jag antar att det var på grund av detta du kände att det var hög tid att dra sig ut mot verandan, för att därstädes få dig lite kultur att svalka av dig med.

    Hade Allan Ollonberg något att tillföra den med intellektuelle Ström Henninskör. Man säger ju trots allt, att i de lugnaste vattn.... De kanske rent av är ett slags tvillingsjälar. Den tanken kom nog till mig, då jag tycker att de är så pass lika varandra utseendemässigt. Fanns även Rutan på plats där på verandan. Hade hon något att tillföra resonemanget??

    Personligen föll jag ICKE för denne Mr Moore, som jag tidigare nämnt. Det hjälpte dock icke mycket att han höll ett något enkelt litet anförande på det Franska språket. Varför han nu gjorde det? Kanske det berodde på att hans hustru är så infernaliskt förtjust i detta Galliska språk. Troligen var det på grund av detta offer, hon tog honom till nåder, så pass att det till och med strosades i trädgården.

    Jag passerade vid ett par tillfällen Toivos lilla pörte, men fick aldrig möjligheten att höra honom samt Jakko sjunga Finska dryckessånger. Jag kan för mitt inre öra höra hur mollstämda dessa visor är. Troligen sjöng de tvåstämmigt.
    Däremot slog den hemska hembränningsodören emot mig, då jag närmade mig han husgavel. Detta fick mig att krafigt rygga tillbaka. Ve och fasa, om denna odör fastsatt sig i min moarèklänning! Men då du inte påpekade något i den riktningen, antar jag att jag hann rädda mig från detta i sista sekund.

    Jag MÅSTE då säga, att båda dina söner utgjorde ett fantastiskt arbete, i form av att skapa trivsel. Detta till trots att en viss person ICKE kunde uppföra sig. Jag noterade dock att Julius JR automatiskt satte på sig sina annonyma sotade glasögon, då han lade märke till att den så lilla Elsa var på god väg att ofredas. Då han lade märke till min bistra ogillande blick, avtog han sig dessa OMEDELBART. Rara Elsa blev strax befriad från detta element. Således högaktar jag denne Julle i ännu högre grad.

    Ack, denna så förtjusande solnedgång, ser man bara på Hornberga Säteri. Och detta till trots vad SMHI siade om. Man skall nu en gång för alla, ICKE tro på allt som säges,
    hälsar dig
    Ruby

    SvaraRadera