Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 1 augusti 2011

Augusti månad, månaden som rör om i vårat inre

Godmorgon vänner! Jag känner mig lite djupsinnig idag av olika anledningar.
När sommaren går in i Augusti, och skuggorna blir annorlunda, färgerna blir mörkare, blommorna får en klarare och starkare färg, det skira är nu borta för i år. Dofterna blir annorlunda, vi kommer snart att börja tända våra ljus och värmekällor igen, och det ska brytas upp för nya äventyr, skolor, möten. Ja, det finns så mycket vemod i Augusti, men också en trygg förhoppning.
Jag kom att tänka på Verner von Heidenstam och hans dikt Om Tusen År. Kretsloppet, förgängligheten, livet.
Jag tror jag tar en tur med bilen ner till Olshammar idag, och ser hans barndomhem, hans eget "Lajsputta", och sedan upp till Övralid, och vandrar runt och ser ut över den vackra Vättern. Därefter i vördnad placerar jag en blomma på hans grav på gården, och hoppas få en guidning av någon intresserad guide och få något nytt till livs om hans spännande , men också lite tragiska liv. Så kan en Grevinna känna den 1augusti anno 2011.  Läs gärna Heidenstams dikter, många vackra och så tänkvärda.
Men nu så ska petit moi hoppa ur paulunen och doppa mig i Mälarens böljor, innan dagen sätter fart! Have a nice day! HS

3 kommentarer:

  1. Tack du allra bästa Honorine för de tänkvärda orden inför Augustis inledning. Det jag väntar allra mest på den här tiden, förutom kurser och allt annat trevligt som står framför dörrposten, är den helt otroligt vackra MÅNEN. Den här tiden är det inte så mycket annat som slår det, om man tänker på sådant som man inte rår över.

    Men, sedan är det så svårt att bortse från madeljens baksida. Den mörka hösten kommer för att på så sätt meddela att den så långa, kalla och i mina ögon, helt onödiga vintern skall kyla av oss inpå bara märgen. Visst har alla årstider sin tjusning, men trots allt anser jag att vintermörkret är alldeles för dominerande. Inte att undra på att man blir en smula euforisk, då våren ÄNTLIGEN gör sin försiktiga entrè. Ibland kommer det Svenska uttrycket "lagom är bäst", bra till sin rätt. Lagom kyla, samt lagom värme.
    Vi hörs
    Rubina von Oben

    SvaraRadera
  2. Jag själv väntar också på månen, den som sätt upp då kräftorna ska inmundigas. Du ber väl Översten att köra dig över till Hornberga då?
    Tid och klädkod kommer inom kort!

    SvaraRadera
  3. Så infernaliskt överraskad och framför allt tacksam jag blir över denna så exelenta inbjudan. Självlfallet ingår Översten i ekipaget. Han skall framföra det fordon jag inför aftonens evenemang väljer. Således tackar jag även i hans namn.

    Ser stort fram mot detta.
    Ytterst vänliga kramar
    Rubie

    SvaraRadera