Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

onsdag 3 augusti 2011

Jag är så glittrande glad.....men sedan dyker Allan upp...

Kontraktet är påskrivet av Arne Stark, och han har redan flyttat in i sin lilla stuga på gården.

Lilla Elsa gjorde pannbiff med lök och potatis och lättöl att dricka. Det tyckte jag var rustikt och bra lunch. Arne som kom på klockslaget,är en liten flintskallig kille, med glada och goda ögon som talar en smålaändska som kommer frånAgunnaryd säger han. Lite svårförståeligt, men han verkar varm och snäll hela mannen. Toivo var först lite avvaktande men till äppelkakan med vaniljsås och kaffet så hade de börjat resonera om såväl hästavel, som kastspöets finesser, och det gammaldags kräftfisket förr i tiden. Lilla Elsa satt tyst men såg nöjd ut med att de nu blir tre som delar upp arbetet på gården sins emellan. Arne ville helst sköta utomhussysslorna , men kunde tänka sig att servera vid större middagar sa han.
- Men du Arrrrrrrne sa Toivo, sir du att söket med sylta och safta det är mitt det.
- Jou du, de fårr du gott ta, så tar jag hann om de andrra
- De plir pra sa Toivo, och såg nöjd ut.

Jag kan andas ut, så glad och nöjd jag är, så glittrande glad! Imorgon kommer också båda sönerna hem en sväng till lilla mamsen, C-J ska ha med sig José Barandrillo, och Julius Jr. återvänder från Geneve.
Jag går en sväng och ser rosorna som blommar som allra mest nu, mycket annat är överblommat, men rosorna lyser i sina mest fantastiska färger! Hoppas nu att Arne kommer att trivas här i sin stuga, dels med arbetet, och vi med honom?

Nej, nej och åter nej, därborta kommer Allan cyklandes iklädd vita shorts , vit långärmad skjorta, och till detta vita sandaler och sin halmhatt på skulten!!!!
- Hej där kära Grevinnan, så trevligt att se er ! Jo, jag hörde i samhället att det ska komma en ny arbetare till huset här? Så jag tänkte, att jag tar mig väl en tur upp till grannarna och hör med egna öron.

- Vem har sagt det i samhället om jag får fråga?
- Toivo var nere på ICA och handlade på förmiddagen, han handlade köttfärs såg jag, ja jag stod bredvid honom i charken, och då berättade han just det att det skulle bli pannbiff med lök idag på Säteriet.
- Jag ska säga dig Allan Ollonberg en sak, jag är trött på vuxna män som skvallrar om allt och inget.
Jag har inget mer att tillägga, du får själv fortsätta samtalet med Toivo, han är nog nere vid båthuset! Adjö!
Sådär ja! Där åkte hans inbjudan till kräftkalaset, och Rutans också. Då hör jag hellre med Albert och Charlene om de har lust att komma, då de ändå är i stan då, iofs. på bröllopsresa, men vad är väl det mot en kräftskiva hemma på Hornberga säteri hos Grevinnan stiernspetz????????   See you! HS

1 kommentar:

  1. Men när? Jag formligen skriker ut NNNNÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR skall detta Ollonberg lära sig att veta HUT?? Att bara komma lismande och efterhöra om skvallret på byn var sant, och det till och med då du var så infernaliskt glittrande GLAD!!! Att ha mage att stå där och formligen pressa ur Toivo privata angelägenheter. Och det vid själva charken. Så elegant du förpassade honom. Men det var nu antagligen icke särskilt svårt, då du hade denna så hiskligt vita lekamen rakt framför dina så sommarvarma ögon. Jag fryser rent av då jag ser dessa ben i de fladdriga gammelmansschortsen. Nu tror ju icke jag att han med vidhängande Ruta enkom var ute efter en invitation till det kommande kräftkalaset. Nej nej och åter NEJ! Han ville ha sig ett skrovmål av den utsökta pannbiffen. Med LÖK dessutom. Men det kunde han tydligen se sig i stjärnorna efter. Bra rutet, på min ära.

    Jag kan icke nog glädjas med Carl-Jan som nu romansar med sin nye Espadrillos. Talar han flytande Spanska? Jag ser här nu att detta lät en aning underligt. Om man talar detta språk flytande, betyder det då att man enkom talar om vätska?? Så vidunderligt härligt att även Julius JR tittar över då han kommer hem från Geneve.

    Så outsägligt säll jag är över att du funnit en så Småländsk dräng. Och att ni alla tre yvs över denne person. Att han talar det Småländska "språket", kan vara en gnutta intressant. Då du icke förstår vad han säger, kan du fritt fabulera över vad det betyder. Det kan komma synnerligen väl till pass, då meningsskiljaktigheter uppstår. Att sedan höra Toivos sjungande Finskasvenska, tillsammans med det Småländska kan dessutom bli rätt underhållande en trist och kulen dag.

    Självfallet skall det bröloppsresande paret bevista Hornberga Säteri, då de äntligen anlänt till den Kungliga Hufvudstaden. Skulle det nu vara så opassligt att en invit från Lisavi och Larc Dottanbern skulle anlända, får de allt snällt bida sin tid, då Hornberga kommer i första hand.
    Jag utgår från att de såta paret kommer att sitta vid honnörsbordet, Vem eller vilka kommer du att placera där? Ingen nämnd, och ingen gl.....

    Se nu till att har dörrar och fönster väl slutna, så att ingen som helst doft sipprar ut från lunchens fresatande aromer smiter ut. I sådana fall kommer du att ha ett Ollonberg innanför dina trösklar omedelbart.
    Hjärtliga hälsningar
    Rubina von Oben

    SvaraRadera