Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

måndag 11 juli 2011

Idag viiiilar jag ut

Klockan är snart förmiddag! Godmorgon från HS, som fortfarande ligger på dunkudden i min lilla gotländska paulun.

På Hornberga tycks Rödavinbärsgelen vara parafinerad och klar. Toivo såväl som lilla Elsa plockar av krusbärsbuskarna idag, och gör en del marmelad, jo man tackar!  Vad vore jag utan min tjänarstab? Nada!

Greve Ollonberg var nu hemma på Olloberga gård igen berättade Toivo.

- Jo, sir du frun, han kom farande i en polisbil , men nog kände jag igen karl, det var som en stängel som satt där i baksätet.
Men nu ska frun veta att staketet snart är på plats , och sen ser vi vare sig ut eller in här på säteriet.
Men sir du goa frun, nu ska hon passa på att roa sig, för det gör vi här, jaa, med arbete förstås!!!!

Han låter ju så betryggande hela karln då han sjunger fram sina tankar, och jag erkänner att jag blir lugn i hela kroppen då han talar.
Nåväl!    Jag ska snart ta mig ut på gator ocjh torg för att få mitt franskrostade, en liten saffranpannkaka med salmbärssylt och en lagom klick lättvispad grädde! Så startar jag upp min dag har jag tänkt! Jag ser från mitt köksfönster att det blir en ljuvlig dag! Nej, nu ljög Grevinnan Stiernspetz, jag ser bara en  tegelvägg på andra sidan, men så är ju gatorna smala och trånga. Men från mitt sovrumsfönster syns den blå himlen.
PS Jag for med taxi hem från norra ön igårkväll, och någon mer kurtis med Överkriminalkommisarien blir det inte tal om. Krig och strategi, det är det enda karl har i sitt huvud......han får visa sina tennsoldater för någon annan,gubbstrutt säger jag, trots att maten var delikat DS

3 kommentarer:

  1. Tänk att den vuxna karl´n inte slutat upp med att leka. Det är ju helt ofattbart. ALDRIG att jag skulle nedlåta mig till något så meningslöst. Eventuellt hölls jag med dyligt då jag var lite kortare till växten. Människor med det så kallade barnasinnet kvar, har jag nu en gång rysligt svårt för. Jag har förstått att du är av samma kloka åsikt. Nej, fram för det allt igenom vuxna beteendet, om jag får be.

    Så ljuvligt att du från ditt sovrumsfönster kan direkt se vilket väder som erbjuds under dagen. Lyx vill jag kalla det. Dessutom är du fullt beredd då du tar dig ut på gator och torg, för att glädja ortsbefolkningen med din så nätta uppenbarelse. Är för övrigt helt övertygad om att desamma idogt inväntar just din ankomst för att så kunna förtjusas.

    Toivo är då en helt unik handyman. Vad ALLT kan icke denne så Finske man. Plocka, sylta, safta, gelèa OCH dessutom kurtisera den så rara och oskyldiga Elsa. Och sedan skall icke glömmas att det så nödvändiga staketet strax är på plats.

    Så Toivo är av samma åsikt vad gäller Ollonbergets kroppsbyggnad. Jag förstod det då han beskrev sagde man som en "stängel". OM han icke passar sig noga, tror jag att det kan hitta på att hända att Toivo en dag finner en lösning på hur denne karl kan komma till användning. Det kan gå upp en "Luma" en vacker morgon. Då tar han nog kontakt med Ollonberget. Lurar ut honom i er trädgård, för att sedan snabbt surra fast honom och nyttja den mannen till en exelent humlestång.

    Jag har nu nogsamt talat om för Översten hur en alltialloman skall dels uppföra sig, samt vilka sysslor som faktiskt vilar på hans axelvaddsbreddade skuldror, genom att högljutt upplysa honom om vad denne så FÖRTRÄFFLIGE Toivo åstadkommer. Jag uteslöt givietvis kurtisen med den lilla Elsa, ty sådant är han allaredan lite väl benägen att småpyssla med i tid och otid.

    För varje tugga saffranspannkaka du intar, kan det vara till fördel om du ideligen upprepar ett mantra, bestående av orden: Jag KAN icke längre allt om världskrigen, ej heller vill jag för min inre syn hela tiden låta dessa tennsoldater passera revy. Jag utgår från att det skall räcka med det enkom 1 stycken portion.

    En sådan uslig otur du haft den senaste tiden med dina eventuella kärlekar. Först Vladimir som så hastig och lustigt gick hädan, för att sedan snabbt ersattas av detta Ollonberg och nu till "sist" själve Överkriminalkommisarien. Om jag var du, skulle jag klä mig i burka någon månad eller två, för att på detta sätt dölja din så infernaliska attraktion. Under den tiden har du säkerligen sopat rent i ditt så utsatta hjärta, och kan därmed ta av burkan för att sedan utsätta dig för en ny spännande man. Då blir du samtidigt fri från alla jämförelser vad gäller dessa hanar.

    Tag dig en liten smyg ned till starnden en mörk afton, för att se vem nästa lyckligt utvalda kan bli, då det gäller Överkriminalkommisariens val.
    Om det roar dig, kan du samtidig sufflera honom om han icke omedelbart finner de rätta orden under hans så idoga undervisning av det nya offret. Sådant kan man ju syssla med om man för stunden lider av en slags idètorka. MEN, se för allt i världen upp så att icke det hela kan liknas vid en lek. Du minns ju vad jag anser om detta. Det känns så mycket tryggare om jag kan vara SÄKER på att alltid möta en allvarlig Honorine.
    3, nej 4 kramar
    Rubie

    SvaraRadera
  2. Kära Ruby! Håller fullkomligt med dig då det gäller att ha ett vuxet sätt och uppförande, gravallvarlig tycker jag själv är ett vackert ord.
    Varför vara sprallig och lekfull, då man kan vara seriös i alla lägen, och det står jag för. Nej, kommisarien var allt en riktigt lekfullt gammalt troll.

    Skönt att ha en bundsförvant, då livet annars skulle kunna bli en dans på rosor.
    Hälsa kära Översten, skönt att han är så förstående.
    HS

    SvaraRadera
  3. EN sådan kolossal lättnad att få höra klart och tydligt din åsikt då det gäller denna evinnerliga lekfullhet. Jag KAN heller icke annat än rosa dig, då du också anser att ordet "gravallvarlig" är ett vackert klingande ord.
    VARMA kramar
    Rube

    SvaraRadera