Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

lördag 30 juli 2011

Med Toivos eka och 3hästars motor

Vid båthuset satt jag efter morgondoppet, och mediterade.Då komm dessa fåglar flygande och landade strax framför mig.De inspirerade mig att ta Toivos lilla 3hästkrafterssnurran och ekan som han har då han metar på ledig tid. Jag fick igång den på fjärde rycket, och for iväg en sväng ut på sjön. Det var så ljummet i vattnet idag, så jag kunde inte motstå att stanna motorn och hoppa naken i vattnet. Men då jag skulle upp, ja det var en scen för sig, men nu är jag på land igen, men jag fick simma en stund, jag lovar, för att komma ifatt ekan som snabbt drev iväg trots ett relativt stilla vatten.
Nu är det em.kaffe och en saffranspannkaka med Salmbärssylt, som lilla Elsa svängde ihop för min skull, då jag är ensam här i helgen. Ha en fortsatt trevlig dag!HS

1 kommentar:

  1. Gudars skymning!! Vilket rysligt äventyr. Och allt detta bara för att vattnet så till den milda grad, lockade dig med sin väta. Vad ALLT skall man då icke behöva tänka på, då något annat lockar och drar. Törs man fråga var nu ekan med sin 3- hästars nu befinner sig? Kan den ha dragit iväg mot Finland? Kanske att Toivo en dag står nere vid någon strand och får se självaste Grevinnans farkost MED en 3-hästars motor. Då blir det väl antagligen till att kasta sig ned i böljan för att hinna ifatt den förrymda farkosten.

    Tack och lov att den alltid så alerta lilla Elsingen kunde svänga ihop en saffranspannkaka, som plåster på såren.
    Det går väl ej heller att allt för mycket lasta de tre jåglarna som så vackert paraderade framför dig.

    Här hemma har livet dragit sig fram ett i allt för varmt tecken. Karpdammen är nu rena katastrofen. Camina ser på mig med en slags blick som verkar säga: Nå, NÄR tänker du beordra mig ned till den för att göra ett sista försök att rädda dess innevånare? Hon skall icke behöva vänta länge. Den ordern kommer i afton. Detta har nu fått till följd att jag är i stort behov av en ny piga. Detta vållar mig stora bekymmer. Är det månne på det viset att du möjligen har någon att rekommendera? Jag vill icke besvära Grevinnan af Kohorn med detta, då jag vill undvika henne i görligaste mån. Jag har förstått att det icke är mig hon är intresserad av. Nej, hon vill bara veta vad som sägs och görs i traktrena utanför Östermalm. Detta vill jag nu icke vara med om, då jag vet att hon för allt vidare, plus det att hon skarvar något hiskligt. Detta får sedan jag städa undan.

    Lilla så svala Svala, har nu avrest till Bretagne, för att introduceras i noblessens alkover och gemak. Då hösten kommer, SKALL hon inleda hennes hattmodistutbildning. Hon har faktiskt knorrat en del om detta. Men jag står som alltid fast vid mina beslut, likt en stenstod. Om ett par ynka år, kommer hon att kunna presenteras för vilken Ahdelssparre som helst. Hon fick sällskap ned till Bretagne med af Bharafaan`s, som hade ett ärende åt det hållet. Det känns skönt att veta att de tar så väl hand om henne, då hon annars LÄTT skulle kunna komma på "villovägar". Avresan var tyvärr en aning panikartad, då hon just antydde att hon icke längre var så sugen på att vara Grevinna! Ja, si de barnen. De vet ALDRIG vad som är bäst för dem själva. I sådana lägen är det alldeles utmärkt för henne att jag är så till den milda grad principfast.

    Nu måste jag tyvärr avsluta, då min frisörska just anlänt. Hon skall se till att jag blir fin i håret, genom att hårdpermanenta det. Det ÄR nu en gång så vackert och samtidigt så tidsenligt modernt. Man är ALLTID välondulerad i denna frisyr. Jag skall samtidigt be henne att fylla på den blålila tonen. Annars har det tyvärr en tendens att se en aning sjaskigt ut.
    Permanetsvätskdoftande hälsningar
    Rubina von Oben (som SNART är fin i håret)

    SvaraRadera