Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

fredag 22 juli 2011

Ovädersnatt

Efter en natt av åska och hällregn, 100talet blixtar i minuten så är jag långt ifrån utvilad denna fredagsmorgon!
Mitt i natten började det, himlen lystes upp som om det var mitt på dagen. Jag slängde på mig stövlarna , och drog regncapen över mig och sprang ut till hästarna. Här lyses hela gården upp av en hel massa blixtar som for kors och tvärs över himlen

Jag fick syn på de stackars hästarna som bara stod där och darrade av rädsla! Jag ropade till mig dem, och så lunkade de efter mig upp på stallbcken där deras transporter står. Öppade dörrarna till dessa, och snabbt galopperade de in i sina vagnar, och jag stängde om dem. Såja! Nu står de på gummihjul, det lärde mig salig far att då kan inget hända.
Gick och la mig igen dyngsur, hann aldrig somna förrän det knackar på dörren.
- Vem där?
- Det är para jak, Toivo, jo sir du frun, sjuvar har varit i hagen och tagit fruns hästar, det är porta frun!
Ska jag ringa polisen?
- Men sluta stå där , gå nu och gör iordning min frukostbricka istället, och så kan du ta ut hästarna ur transporter och ta ner dem i hagen igen.
- Men, frun......................
- Sluta fråga så mycket Toivo! Gör bara som jag säger så PLIR det PRA!

Jag ser mot väckarklockan som visar på 06.10. Oh herre min je, vilken start på en morgon som inte ens varit en riktig natt! Salig mor skrämde mig så till den milda grad för åskan som barn, så jag har sviter av det ännu!
Jag tar fram Al Jazira, Arabvärldens nyhetsblaska, och börjar stava mig igenom den, och ser om även de har nämnt mitt namn i samband med  mitt musikverk och mina bokutgivningar??????
Aningen svårläst tycker jag, ska be C-J gå igenom den, han skriver och läser Arabiska flytande!

Men Toivo, jag vill ha mitt franskrostade, och jag ringer i klockan!!!! Jag känner mig aningens förkyld tycker jag efter nattens äventyr, Och det har jag inte tid med!!!!!!!!!!!!!

- Jak är på väg frun! jak kommer, jak kommer!

Nu ska jag dricka kaffe, äta en rostad skiva surdeg och ta mina vitaminer, sedan blir det nog en sväng till stan och lunch med mamsens båda söner, vi jobbar på inbjudninsglistan till Kräftkalaset!!!! Vi ses! HS

3 kommentarer:

  1. Nyss hemkommen från den större orten, en aning skärrad efter att ha läst krigsrubriker om detta oväder kan jag bara förfasa mig över att DU av alla har upplevt detta!!. Hugaligen, att ha sådana sviter efter din moders skrämmande för Tors så bistra hammare. Visserligen bör man icke hålla i deverse kranar och dyligt, men annars så är det nog ganska ovanligt att man har den maximala oturen att träffas av blixten. Det var synnerligen hjältemodigt att trots rädslan våga dig ut och få undan kreaturen från deras panik. Där är du nog värd en bragdmedalj, på min ära.

    Sicken tur att det icke var "syvar" som varit framme för att beröva dig Lady Gaga samt Tunas Idol.

    Fortfarande kvarstår frågan om Toivo fixar till ditt morfonjava på ett tillfredsställande sätt.

    VAD allt kan icke denne så fenomenale Carl-Jan? Nu får man till och med veta att han även behärskar de Arabiska språken.

    Jag emotser stort att du kommer att ha med MITT namn på inbjudningslistan. Det skall bli mig ett sant nöje. Har Toivo redan lägt ut kräftburarna? Kommer du att underhålla "oss" med ett noga urval av dina arior, lagom till den första snapsen?

    Översten och Toivo kommer att ha ett eget kräftkalas bakom sjöboden, har han haft vänligheten att yppa för mig så sent som i fredags. Jag har sett, utan att se, att Översten "kokar" något i ett kar bakom en av de gamla visthusbodarna. Det var väl om sanningen skall fram, och det skall den ju, den hemska mäsklukten som drev mina steg i den riktningen. Jag kunde observera Översten i min högra ögonvrå. Hans ansiktsfärg antog den lite mer grå nyansen, då han fick klart för sig att han var upptäckt. Men som sagt. Låt nu en gång karlarna hållas!!

    Dra nu en yllehalsduk trekvarts varv åt söder, samtidigt som du står på huvudet med halsen i en underlig vinkel. Upprepa detta var 14:e sekund då molnen går i lovart. Detta är en vidunderlig huskur som vi Rubinsteinska har använt oss av sedan Adam gick i kolt. Om du samtidigt upprepar ett privat mantra under tiden, klarar du dig garanterat från denna åkomma som så opassligt vill göra entrè.
    Varsamma hälsningar
    Rubina von Oben

    SvaraRadera
  2. Tack för rådet, och nu efteråt känner jag mig otroligt uppiggad.
    Inbjudningskorten är snart i antågande!

    SvaraRadera
  3. Thanks, I´ll be there whit honor!!!
    Kram
    Rubisen

    SvaraRadera