Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

tisdag 19 juli 2011

Jag har en enkel soareé ikväll

Pianostämmaren har nyss åkt, för ikväll blir det  en liten soaré här! Jag tänker själv uppträda med ett egenhändigt stycke som jag faktiskt komponerat just idag. kallar det för " Liten fuga i sommardur".

Vilka kommer? ja, det blir Eric Langensköild, med sönerna , samt Knut och Martha  Hägerflycht, Julle och C-J, samt ev Rut och Allan. Osäkert vad jag förstod då Allan ringde, han hade magbesvär sa han, hade nog ätit något olämpligt, som Rut lagat till.
- Hon är en kratta i köket sa Allan, jag är så förbannad på henne ibland då jag aldrig får ordentlig och hemlagad mat i mig, inte undra att jag är både svag och tanig......bla bla.....Han malde på, men jag lovade godsaker här på Hornberga.. Så  vi får se hur många vi blir.

Toivo och Elsa har städat och fejat hela dagen, och snart är allt klart. Kristallkronan är nyputsad och nu gäller det bara för mig att sjunga upp, men innan dess ska jag simma en stund, så hullet är fast och fint till kvällen. Vi hörs av senare får ni veta hur det gick med hela soaréen hälsar HS

1 kommentar:

  1. MMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmm.
    Här sitter jag och försöker klura ut hur pass vacker denna lilla fuga låter. Dessutom har du skrivit den i sommardur av alla durer. DET min vän är icke kattschit. Jag minns så väl hur Amadeus vid några tillfällen försökte sig på detta så vansinniga vågspel, för att till slut bli tvungen att kasta in handduken. Kommer denna fuga att spelas fyrhändigt. Om den skall göras det. Blir det då Toivo eller rent av lilla Elsa som kommer att traktera flygeln tillsammans med själva Grevinnan? Blir det till att sjunga den samtidigt som du handhar flygeln? Och alla dessa nobla gäster som får den äran att få åhöra själva uruppförandet, är en magnifik blandning, om man då bortser från dessa så evigt snyltande Ollonbergs. HAR de inget eget liv?

    Att ha mage, (oj då, där fick jag visst till det), att stå och beklaga sig inför dig av alla maänniskor att det kniper till lite i hans ickemage, är väl ändå övermaga. Om han nu är av bara skinn och ben, anser jag att det ligger i hans eget intresse att se till att det kommer en gnutta hull på sagda lekamen. Det går icke an att sitta en meter från det välfyllda skafferiet och svälta ihjäl. Om han nu skall åhöra din så vackra sopran, kan det bli en del störande ljud, då han skall byta ställning på benen. Det kommer att rassla som om du hade menat att det skulle ingå kastanjetter i detta verk.

    Svalan är fortfarande otröstlig efter Mingvasfadäsen. Den skulle nämligen ha kommit väl till pass just i dag, då det skall firas födelsdag här. Jag har redan tittat i magasinet där jag förvara de dyrgripar jag för stunden icke anser behaga mina ögon, för att sedan byta ut dem. På så sätt har jag så gott som alltid "nya" saker runt mig, vilket jag är i så stort behov av. Till min stora glädje fann jag en likadan. DET hade jag då ingen AAAAAAning om.

    Gästerna har redan kört in på gården, så det blir nog lämpligast om jag avslutar här och går dem till mötes fö att tacka för uppvaktningen

    Jäktiga, men dock varma hälsningar
    Grevinnan R

    SvaraRadera