Inför intervjun med Lars

Inför intervjun med Lars

söndag 31 juli 2011

Toivo ringer och är upprörd...(och onykter kan jag nog påstå)

Nyss ringde telefonen här i skrivrummet och det var Toivo.
- Satans perkilä frun, jo, du sir frun, har frun tagit min PÅT?
Översten ringde mig och perätta att frun sört påten och tappat hela den jävla snurran i sön!!!!!!

- Toivo! Nu talar JAG! Din lilla förgätna eka med den lilla 3-hästars finns vid PÅTPRYGGAN, väl förankrad.
Tro nu inte på allt du hör, och sedan kanske det skall påminnas att där sprit går in, går vett ut Toivo. Lyssna på mina ord.
Och nu glömmer vi detta, adjö så länge!

Upprörd går jag ut och vandra ner mot Mälaren, och sansar mig lite. Tänk om detta hänt på salig Grevinnan Hermines tid, då hade hon redan huggit upp Toivos båt till vedpinnar och 3-hästarsmotorn hade roterat över himlavalvet för resten av vår livstid, sanna mina ord! Ni kände inte Hermine! Men det gjorde jag! Och jag själv är alldeles för snäll och mjäkig mot min anställda personal,  Ska ringa upp min goda väninna senare idag och höra med henne hur hon skulle hantera ett liknande problem. Ruby är av den gamla sorten förstår ni.
Jag ska ringa upp till köket och be lilla Elsa göra iordning mitt förmiddagskaffe, och en bit Pärkaka , så jag riktigt kan bita  in i Toivos veka liv.........Vi hörs senare,HS

1 kommentar:

  1. Så fantastiskt underbart det är att få höra hur det låter då själva åskan går hemma på ditt Säteri, då du ryter i. Att bara ha mage att telefonera till dig, med hjärnan fylld av Koskinkorva eller "kaffe" som han behagar kalla denna så fördärvande dryck. Som om det var han som hade huvudansvaret för denna gistna PÅT. Det kan jag bara tala om så här på rak arm, att nu ligger Översten en aningen illa till. VAD i hela fridens namn hade nu HAN med denna så högst privata sak att gÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖra??? Avhyvling står nu som nästa punkt i programmet.

    Det där med att bita Toivo i själva livet i form av denna så bekanta Pärkaka, är icke så dumt tänkt. Bara den nu icke fungerar som en woododocka. Det skulle antagligen bli en aning svårt att hålla dig för skratt då denne så Finske man drar sig hemåt mot DINA ägor, för att då motvilligt visa upp ett gediget bett i midjan.

    Grevinnan Hermine var det ruter i. Hon visste tydligen hur man på ett mycket effektivt sätt visade sin ilska. Det är sådant som gör att man minns en sådan person med välbehag.

    Du har helt rätt i att du ibland behöver ta i med hårdhandskarna då det gäller dessa pigor SAMT drängar. Nu kan vi ju ICKE räkna in den så alltid timida och så klädsamt väna lilla Elsa. Henne har du helt i din makt.

    Jag uppskattar stort att du ville ha vänligheten att ringa upp mig i detta prekära ärende. Jag hoppas nu att du fått höra det som du egentligen VILLE höra.

    Framskrider arbetet med denna en aning arbetssamma kräftkalaslista? Jag tror att du nu kommer att få en stor dos endorfiner, då du bitit en rejäl bit av Pärkakan.
    Många ståpådighälsningar från din väninna
    Rubie (som kanske icke är just en besserwisser, men...)

    SvaraRadera